14 Ιουλ 2020

Κερδίζει έδαφος η ενσωμάτωση της ΕΛΤΑ Courier στη μητρική εταιρεία (ΕΛΤΑ). Μονόδρομος η στροφή στο δέμα

Κορυφώνονται οι διεργασίες για την επισημοποίηση του σχεδίου αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ.
Του Φώτη Φωτεινού 
Πέρα από την υλοποίηση του προγράμματος εθελούσιας εξόδου και την καταβολή της αποζημίωσης της Καθολικής Υπηρεσίας, το σχέδιο αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ, το οποίο εκτιμάται μεταξύ 350 – 400 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβάνει την ενσωμάτωση της ΕΛΤΑ Courier ....
(Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ) στη μητρική εταιρεία.

Η βραχυπρόθεσμη ενσωμάτωση της ΕΛΤΑ Courier στη μητρική εταιρεία συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού.
Όπως όλα δείχνουν, αποτελεί μονόδρομο για τον Οργανισμό η στροφή στο δέμα και το ηλεκτρονικό εμπόριο, κάτι το οποίο εάν είχε συμβεί νωρίτερα, ίσως τα ΕΛΤΑ βρίσκονταν στους «κερδισμένους» από την πανδημία.
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις του ομίλου των ΕΛΤΑ (έτος 2018), τα έσοδα από την αλληλογραφία ανήλθαν στα 168,6 εκατ. έναντι 178,5 εκατ. το 2017, τα έσοδα από τα δέματα στα 16,5 εκατ. (στα ίδια επίπεδα με το 2017), τα έσοδα από την ενέργεια στα 49,5 εκατ. έναντι 3,9 εκατ. το 2017 και τα έσοδα από τις υπηρεσίες courier (αποτελούν έσοδα από την ΕΛΤΑ Courier) στα 40,2 εκατ., έναντι 31 εκατ. το 2017.
Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών της ΕΛΤΑ Courier ανήλθε σε 41,92 εκατ. το 2018 έναντι 36,34 εκατ. το 2017.

Είναι ενδεικτικό ότι, τα τελευταία χρόνια, ο κύκλος εργασιών των ΕΛΤΑ από τις καθαρά ταχυδρομικές υπηρεσίες (αλληλογραφία) μειώθηκε κατά 34,3% την πενταετία 2014 – 2019 και συγκεκριμένα από τα 256,6 εκατ. το 2014, στα εκατ. 168,6 εκατ. το 2018.
Αντίθετα, ανάπτυξη, εάν και όχι μεγάλη, γνώρισε ο τομέας των δεμάτων (τα έσοδα του 2018 ανήλθαν 16,5 εκατ. έναντι 14,5 εκατ. το 2014) και σαφώς μεγαλύτερη οι υπηρεσίες courier (40,2 εκατ. το 2018, έναντι 25,2 εκατ. το 2014).
Γενικότερα, τα ΕΛΤΑ, τα οποία αποτελούν τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ) έως το 2028, διαπιστώνουν μείωση του κύκλου εργασιών, λόγω της μικρότερης ζήτησης ταχυδρομικών υπηρεσιών εκ μέρους των καταναλωτών και της συνεχούς τάσης εξοικονόμησης ταχυδρομικών δαπανών εκ μέρους των επιχειρήσεων.
Η εντεινόμενη ηλεκτρονική υποκατάσταση (π.χ. e-banking, e-statement, e-invoice), καθώς και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την αποκλειστικά ηλεκτρονική διεκπεραίωση των φορολογικών δηλώσεων) που επεκτείνεται πλέον στο σύνολο του ελληνικού δημοσίου ασκούν περαιτέρω πιέσεις στα έσοδα των ΕΛΤΑ από την κύρια δραστηριότητά τους, την αλληλογραφία, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 52% των εσόδων τους (σε επίπεδο μητρικής).