23 Μαΐ 2014

Η συμφωνία Cosco-HP: Τι μας έλεγαν &τι έγινε

Μάρτιος 2013: Η κυβέρνηση και προσωπικά ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς χαιρετίζει τη συμφωνία της κινέζικης εταιρείας Cosco και της Hewlett-Packard (HP) για την μεταφορά των προϊόντων της δεύτερης από τον Πειραιά υποσχόμενος «νέες θέσεις εργασίας». Μάιος 2014: Τα εμπορεύματα δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα...
να έρχονται καθώς δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή και η HP ανακοίνωσε την περικοπή άλλων 16.000 θέσεων εργασίας ανά τον κόσμο.
Η υπόθεση αποτελεί ένα τυπικό δείγμα της κυβερνητικής ρητορικής των ιστοριών επιτυχίας (success story, στα Ελληνικά του Αν. Σαμαρά), των υποσχέσεων για χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και της δικαιολογίας για την παροχή των πάντων σε επιχειρηματίες- επενδυτές.

Ας τα θυμηθούμε, όμως, από την αρχή τα γεγονότα:
1η Μαρτίου 2013: Σε έναν ιδιαίτερα πανηγυρικό τόνο υπογράφεται παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά η συμφωνία ανάμεσα στην Cosco και στη Hewlett Packard για την αποκλειστική μεταφορά εμπορευμάτων της HP σε όλη την Ευρώπη μέσω του Πειραιά.
Πρακτικά τι σήμαινε αυτό;
•    Ήταν μια συμφωνία ανάμεσα σε δύο πολυεθνικές εταιρείες . Η όποια ελληνική εμπλοκή εξαντλείτο στις σιδηροδρομικές μεταφορές, που θα αναλάμβανε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία όμως έχει βγει στο «σφυρί» για ιδιωτικοποίηση.
•    «Θα αυξήσει το τοπικό φορτίο του Πειραιά έως και κατά 50%», αναφερόταν σε ορισμένα δημοσιεύματα εφημερίδων. Τελικά, έγινε γνωστό από τον αντιπρόεδρο της HP Tony Prophet ότι η συμφωνία αφορούσε περίπου 20.000 κοντέϊνερ ετησίως (η ετήσια διακίνηση των κοντέϊνερ από τον Πειραιά ξεπερνάει το 1- 1,5 εκατομμύριο. Άρα η αύξηση ήταν ελάχιστη)
•    «Τέτοιες επενδύσεις βοηθούν τον τόπο μας και αντιμετωπίζουν την ανεργία, που παραμένει προτεραιότητα», δήλωνε ο Αντώνης Σαμαράς. Μέχρι τώρα δεν έχει δημιουργηθεί ούτε μια θέση εργασίας.
•    «Θα υπάρξουν νέα έσοδα από την φορολογία». Δεν εισπράχθηκε ούτε ένα (1) ευρώ από φορολογία όχι μόνο διότι δεν έχει ξεκινήσει κανονικά το έργο αλλά επειδή αυτά τα κοντέϊνερ διέρχονται τράνζιτ και φορολογούνται στον τελικό προορισμό τους που είναι η Τσεχία.

2014: Η χρονιά ξεκινάει με τα πρώτα δημοσιεύματα να αναφέρουν ότι η συμφωνία Cosco-  Hewlett-Packard (HP) βρίσκεται στον «αέρα» επειδή δεν ξεκίνησε να λειτουργεί η σιδηροδρομική σύνδεση του Ικονίου με το Θριάσιο.
•    Η Cosco, που εμφανίζεται από την κυβέρνηση ως «ισχυρός παίκτης» στο λιμάνι καταφέρνει μετά από δύο ζημιογόνες χρήσεις να εμφανίσει κέρδη, ύψους 37,88 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ωστόσο, οι Financial Times και η Tradewinds αναφέρουν τις υποψίες αναλυτών για «κατασκευασμένα» κέρδη, ώστε να καλυφθούν οι ζημιές και να αποφευχθεί ένα τρίτο ζημιογόνο έτος, που θα οδηγούσε την εταιρεία σε διαγραφή από το Χρηματιστήριο της Σαγκάης και θα γινόταν η πρώτη μεγάλη κρατική εταιρεία, η οποία θα είχε με τέτοια τύχη.
Τελικά, στα αποτελέσματα η «παρτίδα» φαίνεται να σώθηκε από την πώληση δύο κερδοφόρων μονάδων της ελλειμματικό τμήμα logistics της (σ.σ. η δραστηριότητα, που κατά τον πρωθυπουργό θα δημιουργήσει ένα μέρος από τις… 770.000 θέσεις εργασίας).

Απρίλιος: Νέα «πανηγυρικά» δημοσιεύματα για την απόφαση της HP «στις αρχές Μαΐου να ξεκινήσει τη λειτουργία ενός κέντρου τηλεφωνικής υποστήριξης, που θα εξυπηρετεί συνεργάτες της στην περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σε πρώτη φάση θα δημιουργηθούν 60 νέες θέσεις εργασίας και εκτιμάται ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα ο αριθμός των εργαζομένων μπορεί να αυξηθεί στους 100».
Φυσικά, δεν παραλείπεται να γίνεται αναφορά στη συμφωνία με τη Cosco, η οποία ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.

23 Μαΐου 2014: ‘Ένα ένα τα ψέματα αποκαλύπτονται: Η συμφωνία Cosco- HP δεν έχει ξεκινήσει να υλοποιείται, καμία νέα θέση εργασίας δεν έχει δημιουργηθεί και η HP ανακοινώνει ότι περικόπτει ακόμα 11.000 έως 16.000 θέσεις εργασίας, πάνω από το στόχο των 34.000, που περιγράφονται στο σχέδιο αναδιάρθρωσης τον Μάιο του 2012 και προσφέρει μια εικόνα η οποία ήταν κατώτερη των προσδοκιών.  Οι μετοχές της εταιρείας υποχώρησαν.
Η συμφωνία της Cosco με τον ΟΛΠ βρίσκεται ακόμα στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχει «κολλήσει» και η άλλη συμφωνία για μείωση του τιμήματος της κινέζικης εταιρείας.
Pireas2day




Πηγή:http://www.zougla.gr