15 Οκτ 2017

Μετά τους αυτοκινητοδρόμους, τι; Τα νέα μεγάλα έργα που θα αλλάξουν την όψη της Ελλάδας την επόμενη τριετία

Κατερίνα Κανάκη – Στο Κόκκινο
Μέσα σε έναν μόλις χρόνο έγιναν αναμφισβήτητα τεράστια άλματα στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα. Λίγο πριν το φινάλε του 2017, βρισκόμαστε στην τελική φάση ολοκλήρωσης των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων....
Μορέας, Τέμπη, Ολυμπία και Ιόνια παραδόθηκαν, ενώ το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα του Ε65 είναι σχεδόν έτοιμο. Πλέον, το ενδιαφέρον στρέφεται στα νέα μεγάλα έργα που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2020, κλείνοντας κατασκευαστικές εκκρεμότητες ετών και λύνοντας οριστικά τα συγκοινωνιακά προβλήματα των μεγάλων πόλεων της χώρας. Δείτε αναλυτικά τι περιμένουμε ως το 2021 στα δίκτυα μεταφορών.
Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη

Το πρώτο από τα μεγάλα έργα που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το καλοκαίρι του 2018, είναι η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού διαδρόμου Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με την παράδοση σε λειτουργία της νέας, διπλής ηλεκτροκίνητης γραμμής, από την Αθήνα έως το Λιανοκλάδι αρχικά, και στη συνέχεια από το Λιανοκλάδι μέχρι το Δομοκό.

Όλα δείχνουν πως τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν, και έτσι η νέα ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή μήκους 106 χιλιομέτρων, στο τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός, θα παραδοθεί το καλοκαίρι του 2018. 

Με την παράδοσή του, η χρονοαπόσταση του Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα μειωθεί στις 3 ώρες και 25 λεπτά (από τις 6 ώρες που είναι σήμερα), αφού τα τρένα θα αναπτύσσουν ταχύτητες που θα φθάνουν μέχρι και τα 150 χλμ. την ώρα. 

Είναι το πρώτο από τα μεγάλα έργα που θα παραδοθούν την ερχόμενη χρονιά, μεταμορφώνοντας τον σήμερα σε μεγάλο βαθμό απαξιωμένο σιδηρόδρομο και δίνοντας κίνητρα στους πολίτες να επιστρέψουν στο τρένο, αφού θα είναι πλέον γρήγορο, ασφαλές και –ελπίζουμε– φθηνό.
Η άφιξη του μετρό στον Πειραιά
Πρόκειται ίσως για ένα από τα σημαντικότερα έργα που έχουν γίνει τις τελευταίες δεκαετίες στην πρωτεύουσα, με το λιμάνι του Πειραιά να συνδέεται πλέον άμεσα με το διεθνή αερολιμένα με μια ενιαία διαδρομή περίπου μίας ώρας. Η επέκταση αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2020.

Η επέκταση της γραμμής 3 του μετρό θα γίνει από την Αγία Μαρίνα προς τον Πειραιά με έξι νέους σταθμούς, σε μήκος 7,6 χιλιομέτρων, μεγαλώνοντας κατά πολύ την γραμμή, καθώς συνολικά θα έχει πλέον 27 σταθμούς και θα φτάνει από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μέχρι το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, σε λίγο παραπάνω από μία ώρα.

Η απόφαση που έχει ληφθεί από την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών αφορά την τμηματική παράδοση της επέκτασης, με σκοπό την διευκόλυνση της κατασκευής. 

Ο μέχρι σήμερα προγραμματισμός είναι να δοθούν σε λειτουργία οι 3 πρώτοι σταθμοί της επέκτασης Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Το δεύτερο εξάμηνο του 2020 προγραμματίζεται η συνολική παράδοση της επέκτασης, με την λειτουργία των υπόλοιπων 3 σταθμών, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο. 

Με την κατασκευή της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες.
H ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Πάτρα
Οι παραδόσεις στο τμήμα Αθήνα-Πάτρα θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2018 και θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2021. 

Πιο συγκεκριμένα, τους πρώτους μήνες του 2018 θα λειτουργήσει το τμήμα Κιάτο-Αίγιο, ενώ μέσα στο 2020 θα παραδοθεί η ηλεκτροκίνητη γραμμή, αλλά και η επέκταση μέχρι τον Ψαθόπυργο.

Αυτό που θα απομένει είναι να φτάσει η γραμμή μέχρι και την Πάτρα, κάτι που –όπως όλα δείχνουν– μπορεί να έχει υλοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2021.

Πρακτικά, η ολοκλήρωση των έργων, μαζί με την ηλεκτροκίνηση, σημαίνει ότι σε μιάμιση ώρα θα μπορεί κανείς να πάει με τρένο από την Αθήνα στο Αίγιο, ενώ σε 1 ώρα και 55 λεπτά θα φτάνει στην Πάτρα.
Το μετρό στη Θεσσαλονίκη
Κάνοντας μια μικρή αναδρομή, τα έργα για την κατασκευή του μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν το 2006, με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί το 2012, κάτι που φυσικά όχι μόνο δεν συνέβη, αλλά φτάσαμε και στο σημείο τα έργα να σταματήσουν εντελώς. Σήμερα, σχεδόν δυο χρόνια μετά την επανεκκίνηση των έργων, όλα βαίνουν ομαλώς.

Μέχρι και τα μέσα του περασμένου μήνα, είχε ολοκληρωθεί το 100% των σηράγγων, το 95% των αρχαιολογικών εργασιών, το 80% των έργων πολιτικού μηχανικού, το 35% των αρχιτεκτονικών εργασιών και το 6% των ηλεκτρομηχανολογικών έργων, με το συνολικό εκτελεσθέν ποσοστό της βασικής γραμμής να ανέρχεται σε 55% (από 40% στις αρχές του 2016).

Όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, η επίσημη έναρξη λειτουργίας του μετρό στην συμπρωτεύουσα έχει τοποθετηθεί για τα τέλη Νοεμβρίου του 2020. Σύμφωνα με αυτό το χρονοδιάγραμμα, τα πρώτα τμήματα θα δοθούν σε λειτουργία σε τρία χρόνια από σήμερα και ύστερα από 15 έτη αναμονής.

Στα τέλη του 2020 αναμένεται να παραδοθεί το πρώτο τμήμα Σιντριβάνι-Νέα Ελβετία, της γραμμής 1, με εννιά σταθμούς. Έναν χρόνο μετά, στα τέλη του 2021, θα παραδοθεί και το τμήμα Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Σιντριβάνι με τέσσερις σταθμούς.

Το έργο αναμένεται να δώσει νέα πνοή στην πόλη, λύνοντας οριστικά το συγκοινωνιακό της πρόβλημα, αφού όταν θα παραδοθεί πλήρως σε λειτουργία, θα εξυπηρετεί πάνω από 300.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας κατά 80.000 τα αυτοκίνητα στους δρόμους.
Πηγή: https://left.gr