Αλλαγές στη φορολογία ακινήτων με αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ από
έναν νέο φόρο που θα έχει αφορολόγητο όριο και θα μεταφέρει τα βάρη στη
μεγάλη και πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία, καθώς και ηλεκρονική υποβολή
«πόθεν έσχες» από όλους τους φορολογουμένους, ...
προαναγγέλλει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης. «Ο ΕΝΦΙΑ δεν είναι στο ιδεολογικό μας πλαίσιο. Μία αναγκαιότητα είναι και πρέπει να αντικατασταθεί από έναν φόρο που θα φορολογεί το σύνολο της περιουσίας, με αφορολόγητο και σίγουρα χωρίς υπερβολές και γραφικότητες», δηλώνει ο Τρύφων Αλεξιάδης σε συνέντευξη του στο Έθνος της Κυριακής.
«Στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, πρέπει να έχουμε έναν φόρο περιουσίας που θα μεταφέρει το βάρος στη μεγάλη και πολύ μεγάλη περιουσία, θα απαλλάξει την πολύ μικρή και θα ελαφρύνει σημαντικά τη μεσαία», σημειώνει.
Ανάμεσα σε άλλα, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών προαναγγέλλει την καθιέρωση «πόθεν έσχες» για όλους.
Όσον αφορά το μείζον πρόβλημα της φοροδιαφυγής, λέει ότι στόχος είναι η υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων διασταυρώσεων στοιχείων για τον εντοπισμό περιπτώσεων απόκρυψης εισοδημάτων. Δεν αποκλείει επίσης το ενδεχόμενο να δοθούν κίνητρα στους πολίτες που καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.
Ποιες είναι οι παγίδες στον ΕΝΦΙΑ
Μέχρι την αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ ωστόσο οι φορολογούμενοι πρέπει να προσέξουν δύο παγίδες προκειμένου να μην πληρώσουν το φόρο με καπέλο.
Τη διετία 2014-2015 όλοι σχεδόν οι ιδιοκτήτες κτισμάτων πλήρωσαν κύριο ΕΝΦΙΑ με «καπέλο» εξαιτίας συγκεκριμένων πρακτικών του υπουργείου Οικονομικών με τις αντικειμενικές αξίες και τους «συντελεστές παλαιότητας».
Το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ, το οποίο προβλέπει ο ν. 4223/2014, καταρτίστηκε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπερφορολογεί αδίκως εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών κατοικιών.
Το πρόβλημα έγκειται στις εξής δύο πρακτικές, σύμφωνα με την Ναυτεμπορική:
• Για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ, το υπουργείο Οικονομικών καθιέρωσε μία κλίμακα συντελεστών βασικού φόρου. Οι συντελεστές αυτοί αυξάνουν όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα των τιμών ζώνης ανά τ.μ. που ισχύουν στις περιοχές στις οποίες βρίσκονται τα κτίσματα. Οι συντελεστές του βασικού φόρου ξεκινούν από τα 2 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τ.μ. και φθάνουν μέχρι τα 13 ευρώ ανά τ.μ. για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης άνω των 5.000 ευρώ. Οι «τιμές ζώνης ανά τ.μ.» που ελήφθησαν υπ’ όψιν για την κλιμάκωση των συντελεστών του βασικού φόρου ήταν οι αντικειμενικές τιμές ανά τ.μ. οι οποίες ισχύουν ανά περιοχή για νεόδμητα διαμερίσματα 1ου ορόφου με πρόσοψη σε έναν δρόμο. Δηλαδή, η βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν οι αντικειμενικές αξίες νεόκτιστων διαμερισμάτων 1ου ορόφου με μία μόνο πρόσοψη σε δρόμο.
• Από κει και πέρα, ο φόρος που προέκυψε για κάθε κτίσμα, όσο παλαιό κι αν ήταν, δεν μειώθηκε λόγω παλαιότητας, καθώς δεν εφαρμόστηκαν οι μειωτικοί συντελεστές παλαιότητας 0,6 έως 0,9 που ισχύουν κανονικά για τα ακίνητα «ηλικίας» ενός έτους και άνω. Οι μειωτικοί αυτοί συντελεστές εφαρμόστηκαν στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ (ο οποίος το 2014 και το 2015 επιβλήθηκε σε όσους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ). Εφαρμόζονται επίσης και κατά τον υπολογισμό των φόρων στις μεταβιβάσεις, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων. Αντιθέτως, για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ των ετών 2014 και 2015 χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι άλλοι «συντελεστές παλαιότητας» που, αντί να μειώνουν, αυξάνουν τον φόρο όσο πιο νέο είναι ένα κτίσμα.
Πηγή: http://tvxs.gr
προαναγγέλλει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης. «Ο ΕΝΦΙΑ δεν είναι στο ιδεολογικό μας πλαίσιο. Μία αναγκαιότητα είναι και πρέπει να αντικατασταθεί από έναν φόρο που θα φορολογεί το σύνολο της περιουσίας, με αφορολόγητο και σίγουρα χωρίς υπερβολές και γραφικότητες», δηλώνει ο Τρύφων Αλεξιάδης σε συνέντευξη του στο Έθνος της Κυριακής.
«Στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, πρέπει να έχουμε έναν φόρο περιουσίας που θα μεταφέρει το βάρος στη μεγάλη και πολύ μεγάλη περιουσία, θα απαλλάξει την πολύ μικρή και θα ελαφρύνει σημαντικά τη μεσαία», σημειώνει.
Ανάμεσα σε άλλα, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών προαναγγέλλει την καθιέρωση «πόθεν έσχες» για όλους.
Όσον αφορά το μείζον πρόβλημα της φοροδιαφυγής, λέει ότι στόχος είναι η υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων διασταυρώσεων στοιχείων για τον εντοπισμό περιπτώσεων απόκρυψης εισοδημάτων. Δεν αποκλείει επίσης το ενδεχόμενο να δοθούν κίνητρα στους πολίτες που καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.
Ποιες είναι οι παγίδες στον ΕΝΦΙΑ
Μέχρι την αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ ωστόσο οι φορολογούμενοι πρέπει να προσέξουν δύο παγίδες προκειμένου να μην πληρώσουν το φόρο με καπέλο.
Τη διετία 2014-2015 όλοι σχεδόν οι ιδιοκτήτες κτισμάτων πλήρωσαν κύριο ΕΝΦΙΑ με «καπέλο» εξαιτίας συγκεκριμένων πρακτικών του υπουργείου Οικονομικών με τις αντικειμενικές αξίες και τους «συντελεστές παλαιότητας».
Το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ, το οποίο προβλέπει ο ν. 4223/2014, καταρτίστηκε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπερφορολογεί αδίκως εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών κατοικιών.
Το πρόβλημα έγκειται στις εξής δύο πρακτικές, σύμφωνα με την Ναυτεμπορική:
• Για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ, το υπουργείο Οικονομικών καθιέρωσε μία κλίμακα συντελεστών βασικού φόρου. Οι συντελεστές αυτοί αυξάνουν όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα των τιμών ζώνης ανά τ.μ. που ισχύουν στις περιοχές στις οποίες βρίσκονται τα κτίσματα. Οι συντελεστές του βασικού φόρου ξεκινούν από τα 2 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τ.μ. και φθάνουν μέχρι τα 13 ευρώ ανά τ.μ. για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης άνω των 5.000 ευρώ. Οι «τιμές ζώνης ανά τ.μ.» που ελήφθησαν υπ’ όψιν για την κλιμάκωση των συντελεστών του βασικού φόρου ήταν οι αντικειμενικές τιμές ανά τ.μ. οι οποίες ισχύουν ανά περιοχή για νεόδμητα διαμερίσματα 1ου ορόφου με πρόσοψη σε έναν δρόμο. Δηλαδή, η βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν οι αντικειμενικές αξίες νεόκτιστων διαμερισμάτων 1ου ορόφου με μία μόνο πρόσοψη σε δρόμο.
• Από κει και πέρα, ο φόρος που προέκυψε για κάθε κτίσμα, όσο παλαιό κι αν ήταν, δεν μειώθηκε λόγω παλαιότητας, καθώς δεν εφαρμόστηκαν οι μειωτικοί συντελεστές παλαιότητας 0,6 έως 0,9 που ισχύουν κανονικά για τα ακίνητα «ηλικίας» ενός έτους και άνω. Οι μειωτικοί αυτοί συντελεστές εφαρμόστηκαν στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ (ο οποίος το 2014 και το 2015 επιβλήθηκε σε όσους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ). Εφαρμόζονται επίσης και κατά τον υπολογισμό των φόρων στις μεταβιβάσεις, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων. Αντιθέτως, για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ των ετών 2014 και 2015 χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι άλλοι «συντελεστές παλαιότητας» που, αντί να μειώνουν, αυξάνουν τον φόρο όσο πιο νέο είναι ένα κτίσμα.
Πηγή: http://tvxs.gr