6 Ιουν 2016

Το e-shopping αυξάνει τζίρους και κέρδη στον κλάδο των ταχυμεταφορών

Απίστευτο και όμως αληθινό. Την περίοδο της ύφεσης στη χώρα μας υπήρξε ένας τομέας στον οποίο οι ιδιωτικές επιχειρήσεις κατάφεραν να ξεπεράσουν ακόμη και τον τζίρο που είχαν πριν ξεσπάσει η κρίση.

Ο λόγος για την ταχυδρομική ....
αγορά, όπου οι μεγάλοι ιδιώτες «παίκτες» του κλάδου ταχυμεταφορών κατάφεραν να κερδίσουν σημαντικά μερίδια έναντι των ΕΛΤΑ, χάρη στη ραγδαία αύξηση των ταχυδρομικών αντικειμένων και κυρίως των δεμάτων. 

Παράλληλα, βρήκαν πεδίο διείσδυσης και άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν διαφορετικό αντικείμενο ως κύρια δραστηριότητα όπως είναι λ.χ. η εταιρεία καυσίμων Coral (μέσω των πρατηρίων Shell) και η Taxibeat. Από την πλευρά τους τα ΕΛΤΑ επεκτείνονται σε άλλους τομείς δραστηριότητας, όπως είναι π.χ. αυτοί της Ενέργειας και της Ασφάλισης, προκειμένου να καλύψουν τις απώλειες από την αμιγώς ταχυδρομική αγορά.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), το 2014 διακινήθηκαν περίπου 496 εκατομμύρια αντικείμενα, αποφέροντας έσοδα της τάξης των 590 εκατ. ευρώ, ενώ σημειώθηκε αύξηση 7,7% του πλήθους των ταχυδρομικών αντικειμένων και 4,8% των εσόδων σε σχέση με το 2013. Με βάση τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν ορισμένες μεγάλες εταιρείες του κλάδου, στα επίπεδα των 600 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι κινήθηκε ο τζίρος του κλάδου και το 2015. Το μερίδιο των δεμάτων υπολογίζεται στα 230 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό πως, παρότι η διακίνηση φακέλων αποτελεί παραδοσιακά την κύρια δραστηριότητα των ταχυδρομικών επιχειρήσεων, η αγορά των δεμάτων, που διακινεί το 8% του συνόλου των ταχυδρομικών αντικειμένων, αποφέρει το 38% των συνολικών εσόδων. 

Ετσι, το μερίδιο δεμάτων-μικροδεμάτων στο σύνολο των ταχυδρομικών αντικειμένων, σύμφωνα με το Έθνος, έχει αυξηθεί κατά 37,8% ως προς το πλήθος και 23,7% ως προς τα έσοδα, σε σχέση με το 2013. Η πτώση του όγκου των φακέλων στην εξαετία αποδίδεται στην υποκατάσταση της επιστολικής αλληλογραφίας από την ηλεκτρονική τόσο από ιδιώτες και επιχειρήσεις όσο και από τον ελληνικό δημόσιο τομέα. Αντίθετα, η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου ενισχύει σημαντικά την αγορά των δεμάτων, η οποία καταγράφει συνεχή αύξηση εσόδων.
Σε ό,τι αφορά τη διάρθρωση της αγοράς, το 2014 τα ΕΛΤΑ κατείχαν το 83% του συνολικού μεριδίου της αγοράς αναφορικά με το πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων και το 46% αναφορικά με το σύνολο των εσόδων της ταχυδρομικής αγοράς.

Ειδικότερα στην αγορά των δεμάτων κυριαρχούν οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών με σημαντικά αυξημένο μερίδιο σε σχέση με τα ΕΛΤΑ, το μερίδιο των οποίων από το 2009 μειώνεται με ρυθμό 16,4% ως προς το πλήθος και 10,5% ως προς τα έσοδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2014 το μερίδιο των ιδιωτικών εταιρειών ταχυμεταφορών ξεπέρασε για πρώτη φορά αυτό των ΕΛΤΑ.
Η αγορά των ταχυμεταφορών
Το 2014, οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών διέθεταν στο σύνολό τους 1.636 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων θυρίδων υποδοχής και καταστημάτων δικτύου, πάνω από 2.700 αυτοκίνητα και 2.300 δίκυκλα. Απασχολούσαν 8.600 υπαλλήλους, εκ των οποίων 88% είναι πλήρους απασχόλησης και 54% διανομείς.
Στην αγορά αυτή δραστηριοποιούνταν 365 επιχειρήσεις Γενικής Αδειας, ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι το 84% των ταχυδρομικών αντικειμένων διακινείται από μόλις έξι επιχειρήσεις, οι οποίες αποφέρουν το 82% των εσόδων της αγοράς ταχυμεταφορών. Το πελατολόγιο των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών αποτελείται ως επί το πλείστον από επιχειρήσεις και λιγότερο από καταναλωτές.
Οι κυριότεροι επιχειρηματικοί πελάτες προέρχονται από τον κλάδο του εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού εμπορίου και της βιομηχανίας. Το 77% των πελατών έχουν χαμηλές συμβάσεις έως 30.000 ευρώ και μόνο το 0,4% αυτών έχουν υψηλές συμβάσεις άνω των 150.000 ευρώ.
Νέοι παίκτες παίρνουν θέση στην αγορά
Κινητικότητα στον κλάδο των ταχυμεταφορών παρατηρείται και από εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε άλλους κλάδους.
Πρόσφατα η Coral A.E. ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τις εταιρείες ταχυμεταφορών και logistics ACS και DHL Express. Πιο συγκεκριμένα, οι καταναλωτές που επισκέπτονται τα επιλεγμένα πρατήρια Shell με την ειδική σήμανση ACS Smart Point έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε παραλαβές ή αποστολές εσωτερικού.
Παράλληλα, σε συνεργασία με την DHL Express, ανακοίνωσε την τοποθέτηση και λειτουργία αυτοματοποιημένων σημείων παραλαβής SwipBox, από τα οποία ο καταναλωτής θα μπορεί να παραλαμβάνει την αποστολή του οποιαδήποτε ώρα.
Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στην αγορά μεταφοράς αντικειμένων διακρίνει και ο ιδρυτής του Taxibeat, Νίκος Δρανδάκης, ο οποίος θα επεκτείνει την υπηρεσία της εταιρείας, Boxi, αυξάνοντας τον στόλο των δικύκλων. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το κόστος για τη μεταφορά ενός μικρού αντικειμένου εντός δακτυλίου σε μισή ώρα είναι 4-5 ευρώ.
Εξάλλου, την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία Eurosender (σλοβενικών συμφερόντων), η οποία προσφέρει οικονομικές υπηρεσίες door-to-door αποστολών τόσο για ιδιώτες όσο και για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και e-shops σε 26 χώρες της Ευρώπης, ανακοίνωσε την είσοδό της στην ελληνική αγορά.
Τα στελέχη της εταιρείας υπογραμμίζουν τα χαμηλά κόστη αποστολής τα οποία παρέχουν, που μπορεί να είναι και 70% πιο χαμηλά από μία standard υπηρεσία courier, λόγω του μεγάλου όγκου αποστολών τις οποίες συγκεντρώνει.
Κέρδη 3,8 εκατ. 
Οσον αφορά τα αποτελέσματα των εταιρειών, η ACS Courier, του ομίλου Quest (που ανήκει στον πρόεδρο του ΣΕΒ, Θεόδωρο Φέσσα), το 2015 εμφάνισε πωλήσεις ύψους 81,2 εκατ. έναντι 82,3 εκατ. την προηγούμενη χρήση. Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 6,95 εκατ., έναντι 7,24 εκατ. το 2014 και τα κέρδη μετά από φόρους σε 3,79 εκατ., έναντι 5,37 εκατ. ευρώ.
Η Γενική Ταχυδρομική εμφάνισε πέρυσι τζίρο 49 εκατ. (από 50,1 εκατ. το 2014), ενώ το μεικτό κέρδος διαμορφώθηκε σε 7,4 εκατ. ευρώ από 9,2 εκατ. το 2014.
Οριακή άνοδο εσόδων και κερδοφορίας παρουσίασε η Speedex, των ομίλων Σφακιανάκη-Φουρλή, το 2015. Τα έσοδα ανήλθαν στα 29,7 εκατ., έναντι 29,02 εκατ. το 2014, ενώ τα κέρδη στα 0,82 εκατ., έναντι 0,15 εκατ. το 2014.
Αναφορικά με τη θυγατρική των ΕΛΤΑ, ο κύκλος εργασιών της ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές παρουσίασε αύξηση το 2015 κατά 8,4% και διαμορφώθηκε στα 29,6 εκατ., σε σχέση με το 2014 που ήταν 27,3 εκατ. Τα διακινηθέντα δέματα αυξήθηκαν κατά δύο εκατομμύρια σε σχέση με το 2014 και σε ποσοστό 11,7%.
Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 1,44 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 24,1% σε σχέση με το 2014.
Πηγή: enikonomia.gr