ύψος ΜΟΝΟ της «εθνικής» («βασικής») σύνταξης - μεγάλες μειώσεις στις κύριες συντάξεις. Καμία πρόβλεψη για την υλοποίηση των αποφάσεων του ΣτΕ - άρνηση συμμόρφωσης προς τις δικαστικές αποφάσεις. Καμία πρόβλεψη για κάλυψη των εκκρεμουσών αιτήσεων για συντάξεις που ανέρχονται στις 330.000 (κύριες, επικουρικές, μερισματικές) καθώς και για τις 61.000 αιτήσεις εφάπαξ.
«Όλες τις παραπάνω σκληρές προβλέψεις και σκόπιμες παραλείψεις περιλαμβάνει, όσον αφορά στο συνταξιοδοτικό, ο υπό συζήτηση και ψήφιση Προϋπολογισμός 2016», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ένωση για την Υπεράσπιση της Εργασίας & του Κοινωνικού Κράτους (ΕΝΥΠΕΚΚ). Ως εκ τούτου, προσθέτει, «η ψήφιση του συγκεκριμένου σχεδίου προϋπολογισμού: (α) νομιμοποιεί τις περαιτέρω μεγαλύτερες περικοπές σε επικουρικές και κύριες συντάξεις, (β) αγνοεί κατά παράβαση του Συντάγματος αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, και (γ) μεταθέτει για το αόριστο μέλλον την ικανοποίηση των αυτονόητων συνταξιοδοτικών αναγκών εκατοντάδων χιλιάδων συμπολιτών μας».
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΝΥΠΕΚΚ, ο υπό ψήφιση Προϋπολογισμός 2016:
1) Επισημοποιεί - υλοποιεί το νέο συνταξιοδοτικό «δόγμα» της «βασικής» («εθνικής») και «αναλογικής» σύνταξης, με το κράτος να εγγυάται ΜΟΝΟΝ
και υπό συγκεκριμένους όρους το τμήμα της «βασικής» («εθνικής»)
σύνταξης, τα δε ασφαλιστικά ταμεία να εγγυώνται το άλλο τμήμα της, το
«αναλογικό» («ανταποδοτικό»).
2) Οριστικοποιεί και εφαρμόζει τα υψηλότερα για χώρα της ΕΕ εθνικά όρια συνταξιοδότησης με την καθιέρωση δύο «δρακόντειων» όρων:
-
παροχή σύνταξης με 40 χρόνια ασφάλισης (12.000 ΗΑ) με συμπληρωμένο το 62ο έτος ηλικίας ή
-
σύνταξη με τη συμπλήρωση του 67ου έτους ηλικίας με τουλάχιστον 15 χρόνια (4.500 ΗΑ) υπηρεσίας ως ελάχιστο όριο-σύνταξη.
3) Ποσοτικοποιεί
προς τα κάτω τις δαπάνες του κράτους για συντάξεις με την πρόβλεψη
χρηματοδότησης ΜΟΝΟ της «βασικής» («εθνικής») σύνταξης για κάθε
συνταξιούχο. Έτσι, αν διαιρέσουμε το αναγραφόμενο στο σχέδιο
του προϋπολογισμού ποσό κρατικής δαπάνης με τον αριθμό των συνταξιούχων,
προκύπτει το ποσό της «βασικής» σύνταξης.
4) Υποβαθμίζει και ουσιαστικά ακυρώνει τον εθνικό «διάλογο» για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού,
αφού ο «μοιραίος» συνδυασμός κατεστραμμένης αγοράς εργασίας και
περιορισμένης κρατικής χρηματοδότησης, μαζί και με τη διαχρονική
εξαέρωση των αποθεματικών των Ταμείων, καθιστούν κάθε στοιχειώδη
σχεδιασμό ανέφικτο.
5) Υπονομεύει τη θεμελιώδη αρχή του πολιτεύματος, αυτή της διάκρισης των εξουσιών, αφού - παρά τις προβλέψεις και του ιδίου του 3ου μνημονίου (ν. 4336/2015, σελ. 2.021)-
δεν περιλαμβάνει καμία πρόβλεψη για την υλοποίηση των αμετάκλητων
αποφάσεων του ΣτΕ (ως ανωτέρω) ούτε περιλαμβάνει ισοδύναμες παροχές.
Πιο συγκεκριμένα:
-
Οι μειώσεις των συντάξεων κατά 1,8 δισ. ευρώ (1% επί του ΑΕΠ) καταγράφονται στη σελ. 42, όπου περιλαμβάνεται -συν τοις άλλοις- η εξής παράγραφος «Παράλληλα η ελληνική κυβέρνηση με τη σχετική συμφωνία που κυρώθηκε με τον ν. 4336/2015 δεσμεύτηκε ότι οι συνολικοί πόροι που θα εξοικονομηθούν στο ασφαλιστικό σύστημα θα ανέλθουν στο 0,25 και 1% του ΑΕΠ για το 2015 και 2016 αντίστοιχα».
-
Η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις περιλαμβάνεται στη σελ. 42 σε υλοποίηση του 3ου μνημονίου (πρόβλεψη στη σελ. 1.020 αυτού). Συγκεκριμένα στο σχέδιο προϋπολογισμού αναγράφεται ότι «η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που θεσμοθετήθηκαν με τον ν. 3863/2010 … καθώς και η ένταξη από 1-9-2015 όλων των Ταμείων Επικουρικής Ασφάλισης στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) με χρηματοδότηση αποκλειστικά από ίδιες εισφορές».
-
Ως προς την κρατική επιχορήγηση των Ταμείων κύριας σύνταξης στο ύψος ΜΟΝΟ της «βασικής» («εθνικής»), η πρόβλεψη καταγράφεται στον πίνακα της σελ. 73 του σχεδίου Προϋπολογισμού και δη στο εδάφιο 3.11, όπου παρατίθεται ανάλυση των επιχορηγήσεων και αποδόσεων προς τους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης καθώς και σε φορείς εκτός της γενικής κυβέρνησης. Οι επιχορηγήσεις προς τους φορείς ασφάλισης για το έτος 2016 θα είναι 10,581 δισ. ευρώ, ποσό που αναλογεί, αν τηρηθεί αυστηρά, σε μία «βασική» («εθνική») σύνταξη για κάθε συνταξιούχο!
-
Τέλος, ουδεμία πρόβλεψη ή αναφορά γίνεται για την υλοποίηση των αποφάσεων του ΣτΕ, με αριθ. 2287-2292/2015 που έκριναν αντισυνταγματικές τις περικοπές του β’ Μνημονίου.
Με βάση τα παραπάνω, όπως υπογραμμίζει η ΕΚΥΠΕΚΚ, «αποτελεί
μέγιστη θεσμική και πολιτική ανακολουθία από τη μια να προωθείται με
συγκεκριμένες ρυθμίσεις οι σημαντικές περαιτέρω περικοπές των συντάξεων
και από την άλλη να επιδιώκεται, για λόγους εντυπώσεων, η έκδοση κοινού
ανακοινωθέντος των πολιτικών δυνάμεων για… μη περαιτέρω περικοπή αυτών».
Πηγή: ΜΕΤΑ