2 Νοε 2015

Η νέα εποχή, αλλά και οι νέες προκλήσεις για τα ΕΛΤΑ είναι εδώ

Διαθέτουν ένα από τα ισχυρότερα brands. Δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά για έναν οργανισμό που ιδρύθηκε σχεδόν ταυτόχρονα με την ίδρυση του ελληνικού κράτους, με προεδρικό διάταγμα του Ιωάννη Καποδίστρια, το 1828. 
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, που από το 1996 λειτουργούν ως ανώνυμη εταιρία, έχουν περιέλθει σε ένα ....
κρίσιμο σταυροδρόμι: Η απελευθέρωση της εγχώριας ταχυδρομικής αγοράς, σε συνδυασμό με τη δραματική μείωση του επιστολικού ταχυδρομείου οδηγούν τον οργανισμό σε αναζήτηση εναλλακτικών εσόδων, αλλά και στην υιοθέτηση «επώδυνων» λύσεων για τη μείωση του κόστους λειτουργίας.
Η απελευθέρωση της εγχώριας ταχυδρομικής αγοράς ήρθε στην επικαιρότητα, έπειτα από τη διαμάχη ΕΛΤΑ – ΕΕΤΤ για την κατάληξη του διαγωνισμού διακίνησης των λογαριασμών της ΕΥΔΑΠ.


Εάν τα ΕΛΤΑ, που έχουν χάσει ήδη μεγάλες εταιρείες, όπως VodafoneWind, απολέσουν την ΕΥΔΑΠ, το «χτύπημα» θα είναι διπλό: Χάνουν έναν μεγάλο πελάτη, αλλά και τον πρώτο μεγάλο κρατικό πελάτη.
Αντίστοιχα, η μείωση του επιστολικού ταχυδρομείου είναι εμφανής. Η εντεινόμενη ηλεκτρονική υποκατάσταση (για παράδειγμα e-banking, e-statement, e-invoice) ασκεί περαιτέρω πιέσεις στα έσοδα των ΕΛΤΑ από την κύρια δραστηριότητά τους, την αλληλογραφία, η οποία αντιπροσώπευε πέρσι το 70% των εσόδων.
Η ένταση της ταμειακής ρευστότητας θα μπορούσε να μειωθεί, μέσω της αποπληρωμής μέρους των οφειλών του ελληνικού Δημοσίου. 

Σημαντική, επιπλέον, απειλή αποτελεί και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση που εφαρμόζεται στο δημόσιο τομέα, όπως για παράδειγμα η ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, μέσω του διαδικτύου, κ.α.
Σε αυτό το περιβάλλον, τα ΕΛΤΑ, τα οποία σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Κωστή Μελαχροινό μετατρέπονται σε εταιρεία courier και logistics, προσδίδουν βαρύτητα στον τομέα των υπηρεσιών δεμάτων και ταχυμεταφορών.
Αυτό, διότι η ολοένα αυξανόμενη χρήση του e-commerce προσφέρει δυνατότητες σημαντικής αύξησης στους όγκους των, κατ’ οίκων, επιδιδομένων δεμάτων, δημιουργώντας ευκαιρίες για διαφοροποίηση των εσόδων και αντιστάθμισης μέρους των απωλειών που υφίσταται η παραδοσιακή αλληλογραφία.
Προσπάθειες διεξάγονται και για λοιπά εναλλακτικά προϊόντα, όπως διακίνηση φαρμάκων, πώληση λαχείων και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (money transfer, κ.α.).
Ωστόσο, παρ’ όλες τις ενέργειες, χρειάστηκε να υιοθετηθούν κι επώδυνες λύσεις, όπως κλείσιμο και συγχώνευση καταστημάτων, αλλά και μειώσεις  εργασιακού κόστους.


Τα μεγέθη είναι ενδεικτικά: Σε επίπεδο ομίλου, τα ΕΛΤΑ, το 2008, είχαν κύκλο εργασιών 600 εκατ. και το 2014 375 εκατ. Οι σημερινές προκλήσεις έχουν να κάνουν, κυρίως, γύρω από τους «κινδύνους» της ταμειακής ρευστότητας.  
Η ένταση της ταμειακής ρευστότητας θα μπορούσε να μειωθεί, μέσω της αποπληρωμής μέρους των οφειλών του ελληνικού Δημοσίου.
Από τα 163 εκατ. των βραχυπρόθεσμων απαιτήσεων των ΕΛΤΑ, τα 60 εκατ. προέρχονται από το δημόσιο τομέα κι από ΔΕΚΟ.
Σαν να μην έφτανε αυτό, τα ΕΛΤΑ δεν έχουν λάβει ούτε σεντς για την ετήσια αποζημίωση της «Καθολικής Υπηρεσίας», ύψους 29 εκατ., εάν και έχουν την υποχρέωση να παραδίδουν γράμματα έως το πιο… απομακρυσμένο μέρος της Ελλάδος.
 
Πηγή: metaforespress.gr