20 Μαρ 2013

Ίντριγκες για την απελευθέρωση της εγχώριας ταχυδρομικής αγοράς

Απελευθέρωση αγοράς δεν νοείται δίχως διαμαρτυρίες και παρασκήνιο. Έτσι και με την απελευθέρωση της εγχώριας ταχυδρομικής αγοράς, η οποία συντελέστηκε στις αρχές του έτους.
Του Φώτη Φωτεινού
Γκρίνια από στελέχη των ΕΛΤΑ για την επιμονή του ....
δημοσίου να σπάσει σε επιμέρους κομμάτια το διαγωνισμό για την αλληλογραφία του στενού δημόσιου τομέα, τον οποίο μονοπωλούσε παλαιότερα ο οργανισμός.
Γκρίνια και από ανταγωνιστές των ΕΛΤΑ, με γράμματα διαμαρτυρίας έως την Ευρωπαϊκή Ένωση για το «Ταμείο Καθολικής Υπηρεσίας» και ειδικότερα για την συνεισφορά, έως το 10% επί του τζίρου τους, στον εν λόγω ταμείο.
Το όλο σκηνικό περιπλέκεται περαιτέρω, καθώς στο β΄ τρίμηνο του έτους ξεκινούν οι διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ (90% κατέχει το Δημόσιο, 10% το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο).
Ρευστό το σκηνικό και στους ανταγωνιστές των ΕΛΤΑ, κυρίως στον τομέα των ταχυμεταφορών, καθότι η αγορά διάγει σταθερά πτωτική πορεία (στα 266 εκατ. τα έσοδα το 2011, -9,1% σε σχέση με το 2010).  
Όλες οι μεγάλες εταιρείες (ACS του Θ. Φέσσα, Speedex των ομίλων Φουρλή και Σφακιανάκη, Γενική Ταχυδρομική της οικογένειας Βαρζακάκου) προχωρούν σε κινήσεις μείωσης λειτουργικού κόστους, με την τελευταία να παρουσιάζει τα μεγαλύτερα προβλήματα.   
Ο μεγάλος διαγωνισμός του Δημοσίου
Η εγχώρια ταχυδρομική αγορά απελευθερώθηκε πλήρως στις αρχές Ιανουαρίου, καθότι καταργήθηκε το μονοπώλιο του οργανισμού στη διακίνηση φακέλων κάτω των 50 γραμμαρίων.
Συνολικά, τα ΕΛΤΑ ως «Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας» καρπώνονται έσοδα μεταξύ 300 – 350 εκατ. ετησίως, σύμφωνα με αναλυτές της ταχυδρομικής αγοράς. 
Τι σημαίνει αυτό; Τα ΕΛΤΑ κινδυνεύουν να δουν το πελατολόγιό τους να συρρικνώνεται, καθώς πλέον οι δημόσιοι οργανισμοί θα διενεργούν μειοδοτικούς διαγωνισμούς, μέσω των οποίων θα προκύπτει η ανάδοχος ταχυδρομική εταιρεία.
Το γεγονός αυτό αποκτά επιπρόσθετη σημασία, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κυριότεροι πελάτες των ΕΛΤΑ, με ποσοστό 42% είναι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών (τράπεζες, ΔΕΚΟ, τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι κ.ά.), ο δημόσιος τομέας με 30%, οι πελάτες λιανικής με 21% και το εμπόριο με τη βιομηχανία με 5% και 2%, αντίστοιχα. 
Μέσα σε αυτούς συγκαταλέγεται και ο διαγωνισμός του δημοσίου περί τα 30 εκατ. ετησίως. Ακούγεται ότι μπορεί να σπάσει σε δυο κομμάτια, περίπου 15 εκατ. έκαστος, με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης (Γενική Γραμματεία Εμπορίου) να διεξάγουν ξεχωριστό διαγωνισμό. Στο «τραπέζι» έχει πέσει η ιδέα και για το σπάσιμο του διαγωνισμού σε 3 κομμάτια, με τους ασφαλιστικούς φορείς (π.χ. ΙΚΑ) να διεξάγουν ξεχωριστό διαγωνισμό. Τελικές αποφάσεις αναμένονται σύντομα, καθώς έως στα τέλη Ιουνίου πρέπει να έχουν ανακηρυχθεί οι ανάδοχοι.
Τα ΕΛΤΑ έχουν ζητήσει να ληφθούν υπόψη σειρά παραμέτρων, όπως η πυκνότητα του δικτύου και συγκεκριμένες μετρήσεις ποιότητας. Από την πλευρά τους, ανταγωνιστές των ΕΛΤΑ διαμηνύουν ότι αν οι προδιαγραφές του διαγωνισμού είναι «φωτογραφικές» για τα ΕΛΤΑ, ίσως προσφύγουν στη δικαιοσύνη.   
«Πως είναι δυνατόν το Δημόσιο να πουλά τα ΕΛΤΑ και από την άλλη να σπάει σε κομμάτια το διαγωνισμό του δημοσίου; Γιατί δεν κάνει ένα ενιαίο διαγωνισμό, αφού έτσι κι αλλιώς αυτός θα έχει υποχρέωση για πανελλαδική κάλυψη; Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει στους υποψήφιους αγοραστές;», διερωτώνται στελέχη που παρακολουθούν την αποκρατικοποίηση του οργανισμού. 
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, το ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ, επί του παρόντος, δεν είναι ικανοποιητικό. «Αυτά τα πράγματα αλλάζουν βέβαια, ίσως περιμένουν να δουν πως θα λειτουργήσει η αγορά σε καθεστώς πλήρους απελευθέρωσης», σχολιάζουν ενδεικτικά.
Στόχευση της ελληνικής κυβέρνησης αποτελεί η προσέλκυση ταχυδρομικών εταιρειών από χώρες, όπως τη Γερμανία, την Αυστρία και τη Γαλλία. 
 
Πηγή: metaforespress.gr