26 Ιουλ 2011

Μπλόκο στις "μαϊμού" μετακινήσεις δημοσίων υπαλλήλων

Του Σπύρου Δημητρέλη

Με ελέγχους για τον εντοπισμό πλασματικών μετακινήσεων των δημοσίων υπαλλήλων απειλεί όλους τους...

δημόσιους φορείς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Με εγκύκλιο που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών αρμόδιος για τις δημόσιες δαπάνες κ. Φίλιππος Σαχινίδης και εστάλη σε όλες τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών ζητείται να λαμβάνονται όλα τα μέτρα προκειμένου να μην σπαταλάται δημόσιο χρήμα για άσκοπες μετακινήσεις προσωπικού που ουσιαστικά σκοπεύουν στην αύξηση του εισοδήματος των υπαλλήλων ή για πλασματικές μετακινήσεις. Μάλιστα οι ΥΔΕ καλούνται να πραγματοποιούν ακόμη και επιτόπιους ελέγχους στις υπηρεσίες που επισκέπτεται ο μετακινούμενος υπάλληλος προκειμένου να διαπιστώνεται αν έχει πράγματι πραγματοποιηθεί η μετακίνηση. Επίσης στην εγκύκλιο τονίζεται ότι δεν πρέπει να εξαντλούνται οι πιστώσεις για μετακινήσεις υπαλλήλων αλλά να εφαρμόζεται η αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, ενώ καλούνται οι δημόσιες υπηρεσίες και φορείς να δικαιολογούν επακριβώς το λόγο της μετακίνησης του υπαλλήλου και να μην γίνονται από τις ΥΔΕ αποδεκτές γενικόλογες δικαιολογίες όπως «υπηρεσιακές ανάγκες» ή «διευθέτηση υπηρεσιακών θεμάτων».

Ειδικότερα η εγκύκλιος έχει ως εξής:

«Η ύπαρξη αυστηρών κανόνων δικαίου που διέπουν την πραγματοποίηση των δημοσίων δαπανών, συμβάλλει οπωσδήποτε, στην περιστολή τους, την αποφυγή σπατάλης εθνικών πόρων και τελικά στη χρηστή και διαφανή διαχείριση του δημοσίου χρήματος.

2. Από πολλές Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.) αναφέρονται, κατά καιρούς, περιπτώσεις καταστρατήγησης του νομοθετικού πλαισίου, που διέπει τις αποζημιώσεις μετακινήσεων υπαλλήλων εκτός έδρας για εκτέλεση υπηρεσίας (οδοιπορικά και ημερήσια αποζημίωση), με νομότυπα δικαιολογητικά. Ενδεικτικά παρατηρούνται:
- Εξάντληση του ανωτάτου ορίου ημερών εκτός έδρας πολύ πριν από το τέλος του έτους και πολλές φορές, υπέρβαση αυτού.
- Ασαφείς αιτιολογίες στις εντολές μετακίνησης ή μετακινήσεις υπαλλήλων των οποίων ο κλάδος ή ειδικότητα δε σχετίζονται με το σκοπό και το λόγο μετακίνησης.
- Συχνή έκδοση των διαταγών μετακίνησης εκ των υστέρων και χωρίς την ύπαρξη σχετικής πίστωσης, κατά παράβαση των διατάξεων του ν.2685/1999 (Α.35) κ.λπ.
- Συχνές διανυκτερεύσεις υπαλλήλων εκτός ξενοδοχείων σε φιλικά σπίτια ή συνεχείς μετακινήσεις σε αποστάσεις που δικαιολογούν την καταβολή εξόδων μετακίνησης.
- Πληρωμή δαπανών της αυτής μετακίνησης ή εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος από διαφορετικές πηγές (τακτικός Π/Υ, Π.Δ.Ε., Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης κ.λπ.).
- Μη αναγραφή των απαιτούμενων στοιχείων επί της εντολής μετακίνησης.

Περαιτέρω, παρατηρείται ότι, μεγάλος αριθμός φορέων εξαντλεί το σύνολο των πιστώσεων του προϋπολογισμού τους, για μετακινήσεις υπαλλήλων εκτός έδρας, αλλά και το ανώτερο όριο ημερών μετακίνησης για όλους τους υπαλλήλους, ανεξαρτήτως κατηγορίας, κλάδου και ειδικότητας.

Το γεγονός αυτό προκαλεί εύλογες αμφιβολίες, αλλά και δυσμενή σχόλια, αναφορικά με την αναγκαιότητα των μετακινήσεων και τη μεταβολή του χαρακτήρα αυτών, από την κάλυψη συγκεκριμένων υπηρεσιακών αναγκών, σε έμμεσο τρόπο οικονομικής ενίσχυσης των υπαλλήλων.

3α. Για τη διαφάνεια και την περιστολή των δαπανών, θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, η διάθεση πιστώσεων και η εν γένει διαχείριση των δημόσιων οικονομικών να διέπεται από την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, όπως αυτή εξειδικεύεται στον πρόσφατο ν. 3871/2010 (Α. 141), (οικονομικότητα, αποδοτικότητα, αποτελεσματικότητα).

β. Προς την κατεύθυνση αυτή, κατά την άσκηση του ελέγχου επί των ανωτέρω δαπανών, από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.), θα πρέπει να διενεργείται αυστηρός έλεγχος της νομιμότητας και να καταγράφονται οι παρατυπίες. Σε περίπτωση δε που τα αξιολογούμενα στοιχεία, σε συνδυασμό με τις συνθήκες πραγματοποίησης των μετακινήσεων, οδηγούν σε αμφιβολίες σχετικά με την πραγματοποίηση ή μη των μετακινήσεων (πλασματικές μετακινήσεις), θα πρέπει να αναφέρονται τα γεγονότα και τα στοιχεία που στοιχειοθετούν τις αμφιβολίες, ούτως ώστε να κινείται στις συγκεκριμένες περιπτώσεις η διαδικασία επιτόπιου ελέγχου.

4. Υπενθυμίζοντας και πάλι τις οδηγίες της ανωτέρω σχετικής εγκυκλίου μας, παρακαλούμε για την πιστή εφαρμογή τους με τις κατωτέρω επισημάνσεις:
- Οι μετακινήσεις, εκτός έδρας, αντανακλούν, σε κάθε περίπτωση, τις πραγματικές ανάγκες του φορέα, που απαιτούνται για την εκπλήρωση του σκοπού σύστασης και λειτουργίας του. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να τηρούνται αυστηρά οι προϋποθέσεις για την έγκρισή τους από τα αρμόδια όργανα.
- Η ύπαρξη πίστωσης στον προϋπολογισμό των οικείων φορέων, προκειμένου να καλυφθούν δαπάνες οδοιπορικών εν γένει εξόδων (ΚΑΕ 0711, 0712 κ.λπ.), δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά και την εξάντληση αυτής, ούτε του ανώτατου ορίου ημερών εκτός έδρας.
-Οι αποφάσεις μετακίνησης θα πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένες και να αφορούν συγκεκριμένη εργασία ή δράση που θα πραγματοποιηθεί. Γενικές και αόριστες αναφορές στις εντολές μετακίνησης του τύπου «….για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών», «εκτέλεση υπηρεσίας», «διευθέτηση υπηρεσιακών θεμάτων» κ.λπ., θα πρέπει να αποφεύγονται και δε θα λαμβάνονται υπόψη.
- Ο αριθμός των μετακινούμενων εκτός έδρας, για εκτέλεση υπηρεσίας θα πρέπει να περιορίζεται στον απολύτως αναγκαίο για τη διεκπεραίωση του έργου. 5. Τέλος, όσον αφορά στους φορείς που δεν υπάγονται στις διατάξεις του π.δ. 113/2010, προκειμένου να καλυφθεί η δαπάνη οδοιπορικών εξόδων, είναι υποχρεωτική η προσκόμιση από το δικαιούχο, Υπεύθυνης Δήλωσης ότι η δαπάνη αυτή δεν θα πληρωθεί από άλλη πηγή, πέραν αυτής που αναφέρεται στην εντολή μετακίνησης.
 spiros.dimitrelis@capital.gr

Πηγή:http://www.capital.gr


Πηγή:www.capital.gr