21 Απρ 2009

Αναζητείται στρατηγικός επενδυτής για τα ΕΛΤΑ.

Ενώ εμείς σουβλίζαμε το αρνί, η κυβέρνηση ψάχνει τρόπο να μας σουβλίσει!

Για αποκρατικοποίηση μαζί με τη θυγατρική «Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ»

Η απόφαση τον Μάιο

Tης Αλεξάνδρας Kασσίμη. Από την Καθημερινή της Κυριακής.

Εναλλακτικό μοντέλο, μετά την αποτυχία του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση των Ταχυμεταφορών - ΕΛΤΑ, αναζητά η κυβέρνηση προκειμένου το σύνολο των ΕΛΤΑ (μαζί με τη θυγατρική της) πλέον να αποκρατικοποιηθεί. Το ναυάγιο της προσπάθειας για την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή για τις Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ, η οποία επρόκειτο να αποτελέσει πιλότο για την αντίστοιχη διαδικασία στα ΕΛΤΑ, σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, έχει οδηγήσει το οικονομικό επιτελείο σε αλλαγή πλεύσης. Μέσα στον Μάιο αναμένεται να συνεδριάσει η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή, προκειμένου να προκρίνει την λύση της εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή των ΕΛΤΑ συνολικά, μαζί με τη θυγατρική της, τις Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ. Η αποτυχία του διαγωνισμού για τις Ταχυμεταφορές -που από την πρώτη στιγμή είχε προκαλέσει ερωτήματα λόγω της δυσκολίας εξεύρεσης ενδιαφερομένων που οδήγησε τελικώς σε μία και μοναδική υποψηφιότητα- καθιστά επιτακτική την ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικής προκειμένου να είναι έτοιμη η ελληνική ταχυδρομική αγορά να υποδεχτεί το καθεστώς απελευθέρωσης που τίθεται σε ισχύ από το 2013. Η πώληση των ΕΛΤΑ μαζί με τη θυγατρική, τις Ταχυμεταφορές, καθιστά το προς διάθεση «προϊόν» ελκυστικότερο, ενισχύοντας τη διαπραγματευτική δύναμη του Δημοσίου. Σημειώνεται ότι στον διαγωνισμό για τις Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ το Δημόσιο έλαβε στα χέρια του προσφορά σημαντικά χαμηλότερη από την αποτίμηση που είχε κάνει ο ανεξάρτητος εκτιμητής (15 εκατ. ευρώ ενώ η κοινοπραξία που αποτελούνταν από τα βελγικά ταχυδρομεία, την Imperio και την Star Investments προσέφερε 11,5 εκατ. ευρώ). Η ομαδοποίηση των δύο εταιρειών αποτελεί την ύστατη προσπάθεια προσέλκυσης επενδυτών καθώς οι «Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ» θα μπορεί να κάνει χρήση του δικτύου των ΕΛΤΑ και τα ταχυδρομεία να επωφεληθούν των προνομίων της ταχύτατα αναπτυσσόμενης αγοράς ταχυμεταφορών. Στον προηγούμενο διαγωνισμό εκδήλωση ενδιαφέροντος υπήρχε από τα αυστριακά ταχυδρομεία τα οποία είχαν ήδη ξεκινήσει να κάνουν εξαγορές στα Βαλκάνια.

Οι Αυστριακοί θεωρούνταν ισχυρός «συνεταίρος» ωστόσο προς απογοήτευση της ελληνικής πλευράς δεν προχώρησαν στην αίτηση πληροφοριακού σημειώματος από τα ΕΛΤΑ, υποστηρίζοντας ότι διαφωνούν με τον τρόπο διεξαγωγής της διαδικασίας. «Χρήσιμη» χαρακτηρίζουν κύκλοι της αγοράς και την ενδεχόμενη παρουσία των Γάλλων (οι οποίοι είχαν ήδη προχωρήσει στην εξαγορά της Ιντεράτικα), ωστόσο διαφώνησαν οι δύο πλευρές στον τρόπο συνεργασίας της Ιντεράτικα με τις Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ με αποτέλεσμα ούτε η La Post να προχωρήσει στο στάδιο του πληροφοριακού σημειώματος. Από την άλλη η DHL αποχώρησε μόνη της, ενώ η ACS (συμφερόντων Φλέσσα) αποκλείστηκε από τη διαδικασία καθώς δεν πληρούσε το απαιτούμενο μέγεθος κύκλου εργασιών που είχε οριστεί στις προδιαγραφές στα 100 εκατ. ευρώ. Τελικώς παρέμεινε μόνη της η κοινοπραξία των βελγικών ταχυδρομείων, με την Imperio και την Star Investments.

Σημειώνεται ότι τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι από τις ελάχιστες ΔΕΚΟ του υπουργείου Μεταφορών, που παρουσιάζει κέρδη για 9 συνεχόμενες χρήσεις ενώ αναμένεται σύντομα να ξεκινήσουν την παροχή ασφαλιστικών προϊόντων. Η εταιρεία «Ταχυμεταφορές - ΕΛΤΑ» έχει μερίδιο αγοράς 14%, ενώ στόχος είναι η λειτουργία 100 με 120 αυτόνομων καταστημάτων (από 65 που έχει σήμερα) μέχρι το τέλος του 2009, προκειμένου το 2010 να συγκαταλέγεται στις δύο πρώτες εταιρείες του κλάδου. Σημειώνεται ότι ήδη η εταιρεία συνεργάζεται με τα 750 ταχυδρομικά καταστήματα, στο πλαίσιο συνεργασίας με τα ΕΛΤΑ, διαθέτοντας ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα ταχυμεταφορών της χώρας. Όσον αφορά στην οικονομική της χρήση ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε το 2007 στα 30 εκατ. ευρώ έναντι 24,5 εκατ. ευρώ το 2006. Συνολικά η «Ταχυμεταφορές -ΕΛΤΑ», μαζί με την ACS του ομίλου Φέσσα, την DHL του ομίλου Deutsche Post, τη Γενική Ταχυδρομική και τη Speedex των ομίλων Φουρλή και Σφακιανάκη, αποτελούν τις πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις που κυριαρχούν στην αγορά των ταχυμεταφορών. Το μερίδιο αγοράς μάλιστα που συγκεντρώνουν οι πέντε εταιρείες συνθέτει περίπου το 80% των διακινούμενων ταχυδρομικών αντικειμένων, ενώ τα έσοδα των ίδιων επιχειρήσεων αντιπροσωπεύουν το 72% των συνολικών εσόδων της αγοράς.

Χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης αγοράς, είναι ο υψηλός βαθμός συγκέντρωσης που παρουσιάζει, καθώς μόνο στην Αττική αναπτύσσεται το 44% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στις ταχυμεταφορές και παράγεται το 67% του συνολικού όγκου των αντικειμένων που διακινούνται προς το εσωτερικό και το εξωτερικό.

Σχόλιο: Εκεί που πηγαίναμε να πούμε δόξα τω θεώ, φτου κι απ' την αρχή!