Παρασκευή, 14 Ιουλίου 2017

Ποιες αμαρτίες του παρελθόντος πληρώνουν σήμερα τα ΕΛΤΑ;

ΓΙΑΤΙ… τα Ελληνικά Ταχυδρομεία βρέθηκαν σε αδιέξοδα; ΓΙΑΤΙ… η κληρονομιά τους μετά από δύο αιώνες δημιουργικής πορείας είναι καθοδική; ΓΙΑΤΙ… απαιτείται σήμερα να στηθεί ένα ολόκληρο οικοδόμημα ξανά από την αρχή;
 Η απαξίωση των ...
Ελληνικών Ταχυδρομείων από τις κυβερνήσεις της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ είχε ως αποτέλεσμα την περιθωριοποίηση της εταιρείας στο ταχυδρομικό χάρτη. Την ίδια στιγμή που η ραγδαία πτώση της επιστολικής αλληλογραφίαςδημιουργούσε μια οδυνηρή αιμορραγία στα οικονομικά της εταιρείας αντί να χαραχτεί σοβαρή και υπεύθυνη κυβερνητική πολιτική τα ΕΛΤΑ αφέθηκαν στη μοίρα τους. Χωρίς κεντρική στρατηγική και κρατική προστασία παρά μόνο με ευχολόγια και δήθεν εξαγγελίες περί ανύπαρκτων αγοραστών και υπερταμείων. Αντιθέτως,υπερθεμάτιζαν την απελευθέρωση της αγοράς σε βάρος των Ταχυδρομείων επιτείνοντας επί της ουσίας τα μεγάλα προβλήματα.
Επρόκειτο για μια καταστροφική οκταετία όπου τα νούμερα φανερώνουν την σκληρή πραγματικότητα. Και τα νούμερα αποδεικνύουν. Τα νούμερα γίνονται μάρτυρες και εμποδίζουν τον όποιον καλοθελητή επιθυμεί να κρυφτεί στις άτεχνες λογικές του .
Και τα νούμερα λένε ότι το 2008 τα έσοδα από επιστολές ήταν 437 εκατομμύρια ευρώ ενώ το 2016, 190 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή, μέσα σε οκτώ χρόνια καταγράφηκε μια τεράστια πτώση της τάξης του 60%.
Είναι να αναρωτιέται κάποιος. Πως έφτασε ως εδώ μια υγιής επιχείρηση;
Τι έφταιξε; Τι δείχνει το παρελθόν; Ποιος είναι ο αντίκτυπος της πολιτικής αναλγησίας των προηγούμενων κυβερνήσεων;
Σε έναν απολογισμό με τίτλους σχεδόν και σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από την σημερινή διοίκηση των ΕΛΤΑ, η οποία έχει αναλάβει καθήκοντα τον τελευταίο χρόνο, ο κυκεώνας των άστοχων κινήσεων πηγάζει από…  
  • Την απελευθέρωση της αγοράς τον Ιανουάριο του 2013. Χρονική στιγμή που τα Ελληνικά Ταχυδρομεία βρέθηκαν μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα - συχνά πυκνά σκληρή - λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού.
  • Σε παράλληλο χρόνο γεννήθηκε κι ένας νέος ρυθμιστής ΕΕΤΤ – αρμόδια αρχή για την αδειοδότηση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ταχυδρομική αγορά - του οποίου στόχος ήταν και παραμένει η ομαλή απελευθέρωση της αγοράς. Αλλαγές που δεν ήταν δυνατόν να παρεμποδίσουν τα ΕΛΤΑ ώστε να μην εκτελούν την βασική τους υποχρέωση, που δεν είναι άλλη από την παροχή καθολικής υπηρεσίας σε όλη την χώρα. Σε αυτό το σημείο ξεκινά η πρώτη και βασικότερη αντίφαση για την εύρυθμη λειτουργία της εταιρείας. Πως θα εξυπηρετούνταν οι πολίτες αν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έκαναν πίσω; Πως θα εξυπηρετούνταν οι τουρίστες αν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έκαναν πίσω; Πως θα εξυπηρετούνταν οι παραλήπτες ανά τον κόσμο αν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έκαναν πίσω;
  • Την μη αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας για τα έτη 2013,2014,2015. Εδώ κάθεται… το μεγάλο ΓΙΑΤΙ. Γιατί τα ΕΛΤΑ δεν έλαβαν ούτε ένα ευρώ όλα αυτά τα χρόνια από το κράτος; Γιατί δεν φρόντισαν διοικήσεις και κυβερνήσεις εφόσον έβλεπαν το τσουνάμι που πλησίαζε να δημιουργήσουν τις κατάλληλες υποδομές ώστε να ανταπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις; Και με ποια τακτική το κράτος πριν ακόμη απελευθερωθεί η αγορά δεν θέσπισε μηχανισμούς και συστήματα ελέγχου ώστε να οριστικοποιήσει ένα νέο πλαίσιο υλοποίησης;
  • Την μη πρόσληψη τακτικού προσωπικού. Από το 2006 ως το 2016 δεν προχώρησε καμία πρόσληψη παρεκτός τριανταέξιάτομα που προσλήφθηκαν το 2016 για να καλύψουν ανάγκες σε παραμεθόρια νησιά. Είναι αριθμός αυτός ανθρώπινου δυναμικού για τρέχουσες και πάγιες ανάγκες και μάλιστα μέσα σε κλίμα έντονου ανταγωνισμού; Και σαν να μην έφτανε αυτό, από το 2009 και μετά έτρεχαν ομαδικά σχεδόν συνταξιοδοτήσεις και αποχωρήσεις προσωπικού. Αποτέλεσμα; Από τους 11.500 εργαζόμενους του 2008 σήμερα να εργάζονται 6.200 μόνιμοι υπάλληλοι. Πτώση έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού στο 50%. Ήταν δυνατόν να μην δυσχεράνει η λειτουργία της εταιρείας; Ήταν δυνατόν οι εποχικές ανάγκες των Ελληνικών Ταχυδρομείων να καλύπτονταν μόνο από συμβάσεις ορισμένου χρόνου; Ήταν δυνατόν να μην δημιουργηθούν σοβαρότατα επιχειρησιακά προβλήματα;
  • Την απόφαση ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων η οποία δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Ήταν το 2011 όταν για πρώτη φορά στην πολύχρονη πορεία τους τα ΕΛΤΑ βρέθηκαν στις αγκάλες του ΤΑΙΠΕΔ και μάλιστα στην πρώτη γραμμή ιδιωτικοποίησης. Λογική συνέπεια  των όσων προαναφέρθηκαν, με πρωταρχικό κίνητρο την δραματική μείωση των εσόδων. Η μεταφορά των δικαιωμάτων ψήφου – που αντιστοιχούν στο 90% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας – στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου έγινε με την υπ’ αριθμόν 198/27.10.2011 απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αναδιαρθρώσεων και αποκρατικοποιήσεων. Η πορεία τους είχε ήδη περάσει στο επίκεντρο ενός ακόμα κυκλώνα. Δρομολογήθηκαν διαδικασίες, συνετάχθησαν σχέδια και μελέτες αλλά ο υποψήφιος… επενδυτής δεν ενεφανίσθη ποτέ. Κι άλλη καθυστέρηση. Κι άλλος χαμένος χρόνος. Κι άλλη άστοχη κίνηση.
  • Την απώλεια μεγάλου περιουσιακού στοιχείου των ΕΛΤΑ ύψους 221 εκατομμυρίων ευρώ με την διαγραφή της συμμετοχής στο Μετοχικό Κεφάλαιο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και των ομολόγων.
  • Την ακύρωση τον Δεκέμβριο του 2014 των εγκεκριμένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων για έργα των Ελληνικών Ταχυδρομείων ύψους 52 εκατομμυρίων ευρώ εντεταγμένων στο ΕΣΠΑ. Πού πήγε το πρόγραμμα;
Η εταιρεία στην πιο κρίσιμη καμπή της σύγχρονης ιστορίας της, την στιγμή της απελευθέρωσης της αγοράς, αντί να προσαρμοστεί, και να αναδιοργανωθεί ΠΕΡΙΜΕΝΕ την εξ’ ουρανού… αποζημίωση της καθολικής.
  • Ποιος έχασε;
  • Ποιοι είναι τα θύματα και ποιοι οι θύτες σε αυτόν τον φαύλο κύκλο;
  • Η όποιααπάντηση στα καταγεγραμμένα ερωτηματικά καταλήγει σε ένα μόνο συμπέρασμα.
Αυτά… τα Ελληνικά Ταχυδρομεία με την βαριά ιστορία των 190 ετών πίσω τους ΠΡΕΠΕΙ να σωθούν.
Κι αυτό είναι κάτι που το γνωρίζει καλά η σημερινή κυβέρνηση αφού για πρώτη φορά μετά από δεκαπέντε χρόνια υπεγράφη από τους Υπουργούς Ψηφιακής ΠολιτικήςΤηλεπ/νιώνκαι Ενημέρωσης Νίκο Παππά και Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ)με την οποία ρυθμίζονται οι τελωνειακές διαδικασίες εσωτερικού και εξωτερικού.
Τροποποίηση που οδηγεί σταδιακά στην αύξηση των εσόδων του Ελληνικού Δημοσίου ενώ παράλληλα δημιουργεί σύγχρονο πλαίσιο εξυπηρέτησης  των καταναλωτών.
Παράλληλα με το άρθρο 4 στον νόμο 4463/2017 το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπ/νιών και Ενημέρωσης τακτοποίησε το πολυκαθυστερημένο θέμα της καθολικής υπηρεσίας για τα έτη 2013, 2014 και 2015 και υπέγραψε σύμβαση με τα ΕΛΤΑ για την καθολική υπηρεσία βάζοντας σε τάξη και ρύθμιση όλα τα σχετικά θέματα.
Αναμένεται δε, σύμφωνα με το νόμο 4053/2012  να ολοκληρωθεί για πρώτη φορά η δημιουργία μηχανισμού κόστους της καθολικής υπηρεσίας. Ο σχετικός φάκελος κατατίθεται σύντομα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημιουργώντας επιτέλους… έναν μόνιμο μηχανισμό αντιστάθμισης.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές από δημόσιους οργανισμούς προς τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, που για χρόνια είχαν αφεθεί στα αζήτητα, εδώ και λίγους μήνες έχουν ξεκινήσει μετά από πρωτοβουλία του αρμόδιου υπουργείου αλλά και της σημερινής διοίκησης των ΕΛΤΑ να προχωρούν σιγά σιγά και σταδιακά προς την αποπληρωμή τους.
Το τοπίο αρχίζει να αλλάζει.
Οι αβλεψίες του παρελθόντος σταδιακά και μεθοδευμένα έχουν ξεκινήσει να αποκαθίστανται.
Τον τελευταίο χρόνο τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ μοιάζουν να έχουν φουλάρει τις μηχανές για την διάσωσήτους.
Μια αποστολή που όταν πραγματωθεί θα έχει όντως… απαλλάξει την εταιρεία από τις παλιές αμαρτίες των παρελθοντικών της χρόνων.
Πηγή: http://www.usay.gr