6 Ιουν 2014

«Αυλαία» στα Ποσειδώνια με νέες «απειλές» για την ελληνική σημαία

Τελευταία ημέρα της ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων σήμερα και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, έθεσε για μία ακόμα φορά όρους και προϋποθέσεις, τόσο προς την κυβέρνηση όσο και προς τους Έλληνες ναυτικούς,... για να υπάρξει –όπως υποστήριξε- μεγαλύτερη απορρόφηση των τελευταίων στα ποντοπόρα πλοία την επόμενη τριετία.

Όροι που αναγκάζουν κατά πολλούς τους Έλληνες ναυτικούς να διαλέξουν ανάμεσα στην ανεργία ή σε «συνθήκες γαλέρας» με εξευτελιστικά μεροκάματα.
Αιχμή του δόρατος για τον κ. Βενιάμη είναι η κυριαρχία των ατομικών συμβάσεων εργασίας έναντι των συλλογικών. Συγκεκριμένα για το θέμα των ατομικών συμβάσεων στα ποντοπόρα πλοία είπε ότι πρόσφατα, το ελληνικό κοινοβούλιο επικύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας MLC του ΙΜΟ, που υποχρεώνει, όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας να εφαρμόζεται η ατομική. Σε αυτό το σημείο είπε, επίσης, ότι, εδώ και λίγες ημέρες, το θέμα αυτό έχει λήξει καθώς ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, κ. Βαρβιτσιώτης, τους έχει διαβεβαιώσει ότι όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας ισχύουν οι ατομικές.
Τι κρύβεται πίσω από τη χαριστική προς τους εφοπλιστές ρύθμιση της κυβέρνησης και τα λόγια του κ. Βενιάμη για τις «διεθνείς συμφωνίες»; Μία από αυτές τις συμφωνίες, την οποία αναγνωρίζει το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO), προβλέπει κατώτερο βασικό μισθό για τους ναυτεργάτες 435 δολάρια το μήνα, για 48 ώρες εργασία τη βδομάδα! Δηλαδή 317,11 ευρώ το μήνα! Έτσι θέλουν οι εφοπλιστές να «απορροφήσουν» Έλληνες ναυτικούς στα καράβια τους.
Όσο για το γεγονός ότι οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν τα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής και της Τουρκίας για τα πλοία τους, ο κ. Βενιάμης κατηγόρησε τα συνδικάτα της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, που διεκδικούν τα δικαιώματα των εργαζομένων τους. Βέβαια, στην πορεία αποκάλυψε την πραγματική επιθυμία των εφοπλιστών, δηλαδή τα μεροκάματα να πέσουν σε επίπεδα Τουρκίας και Βουλγαρίας, που είναι κάτω από 5 δολάρια την ώρα και περίπου 3 ευρώ αντίστοιχα, χαρακτηρίζοντας πολύ υψηλό το κόστος εργασίας στα ελληνικά ναυπηγεία.
Μεταξύ των απαιτήσεων των εφοπλιστών, σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη, είναι και η λειτουργία συστήματος ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, με δικαιολογία την «περιορισμένη αριθμητική δυνατότητα εισακτέων σπουδαστών στις υπάρχουσες ναυτικές ακαδημίες». Βέβαια, ο πρόεδρος των Ελλήνων εφοπλιστών δεν είπε ότι στόχος είναι οι νέοι Έλληνες ναυτικοί να δεσμεύονται σε ακόμα χειρότερους όρους εργασίας από τους σημερινούς, παρά το γεγονός ότι με το σημερινό καθεστώς οι σπουδαστές από τις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού που μπαρκάρουν για πρώτη φορά, αμείβονται με 880 ευρώ μεικτά, τα οποία, στο σύνολό τους, αποδίδονται στους εφοπλιστές σαν επιδότηση από το κράτος! Δηλαδή, σπουδαστές - τζάμπα εργατική δύναμη στα καράβια τους.
Φυσικά, ο κ. Βενιάμης κατά την ομιλία του δεν παρέλειψε να επαναλάβει το γνωστό «δεν πληρώνω» φόρους, που φωνάζουν Έλληνες εφοπλιστές με ιδιαίτερη ζέση, το τελευταίο διάστημα. Ο κ. Βενιάμης είπε ότι «ο εφοπλισμός είναι στην Ελλάδα οικειοθελώς». Άρα από τα λεγόμενά του συνάγεται ότι μόνο «οικειοθελής» μπορεί να είναι η συμβολή τους στα φορολογικά έσοδα του κράτους, υπονοώντας ότι δεν έχουν πρόθεση να πληρώσουν την υποχρεωτικού χαρακτήρα, έκτακτη φορολογία που επέβαλε η κυβέρνηση τον περασμένο Δεκέμβρη, σε ορίζοντα τριετίας.
Μάλιστα, κατηγόρησε Έλληνες βουλευτές που καταθέτουν επερωτήσεις στη Βουλή για τις φοροελαφρύνσεις και φορολογικές παροχές προς τους εφοπλιστές. «Είναι λάθος και ορισμένοι πολιτικοί να καταθέτουν επερωτήσεις στη Βουλή και να αναφέρονται σε φοροελαφρύνσεις και φορολογικές παροχές προς τους εφοπλιστές, όταν εμείς έχουμε τον φόρο χωρητικότητας τον οποίο έχουν κατοχυρώσει οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και το έχουν πάρει οι περισσότερες και μη ευρωπαϊκές που ασχολούνται με τη ναυτιλία» τόνισε.
«Αν αυτό θεωρείται φορολογική ελάφρυνση, ας το καταργήσουν» πρόσθεσε. «Αλλά αυτό που θα γίνει είναι να ζημιωθεί η ελληνική σημαία, καθώς πολλοί από τους πλοιοκτήτες θα μεταφέρουν άμεσα τα πλοία σε σημαία της Μάλτας ή της Κύπρου ή άλλης ευρωπαϊκής χώρας» δήλωσε.
Η πραγματικότητα, πάντως, είναι ότι την ώρα που οι εφοπλιστές συσσωρεύουν αμύθητα κέρδη, απολαμβάνουν 56 προκλητικές φοροαπαλλαγές. Οι φορολογικές τους υποχρεώσεις εξαντλούνται στη φορολόγηση με βάση τη χωρητικότητα και την ηλικία του πλοίου, με το σύστημα «tonnage tax», και όχι με κριτήριο τα ετήσια έσοδα και τα κέρδη τους.
Αυτά συμβαίνουν την ώρα που από το 2012 μέχρι σήμερα, σε βάρος των ναυτεργατών έχει επιβληθεί αύξηση της φορολογίας κατά 300%. Αυξήθηκε το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 χρόνια. Μειώθηκαν οι συντάξεις πάνω από 50%. Η ανεργία έχει εκτιναχθεί σε ιστορικά ρεκόρ, με το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) να δίνει για το Γενάρη 5.112 εγγεγραμμένους ανέργους, το ένα τρίτο του πραγματικού αριθμού. Από αυτούς επίδομα ανεργίας (294 ευρώ για τους έγγαμους και 235 ευρώ για τους άγαμους) πήραν μόλις οι 887, δηλαδή το 17,35%.
Όσο για τα τεράστια χρέη των πλοιοκτητών προς τα ασφαλιστικά ταμεία των ναυτεργατών, ο κ. Βενιάμης αρκέστηκε να πει ότι «υπάρχουν ακόμα κάποιες εκκρεμότητες με τα θέματα των ασφαλιστικών εισφορών, οι οποίες το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Ναυτιλίας θα επιλυθούν». Δηλαδή, την ώρα που οι ελεύθεροι επαγγελματίες, για παράδειγμα, βρίσκονται αντιμέτωποι με κατασχέσεις, οι εφοπλιστές θα κάνουν ευνοϊκές γι' αυτούς ρυθμίσεις.
Τέλος, ο κ. Βενιάμης επιβεβαίωσε ότι το σύνολο των Ελλήνων εφοπλιστών έχει επενδύσει σε ακίνητα. Έως το 2009, μεσοσταθμικά, οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών σε ακίνητα ήταν της τάξης περίπου 1,7- 1,8 δισ. ευρώ, ενώ ένα χρόνο μετά που άρχισαν οι νέοι φόροι οι επενδύσεις έπεσαν κάτω από 100 εκατ. ευρώ, πρόσθεσε. Σήμερα, η επενδυτική δραστηριότητα Ελλήνων εφοπλιστών σε ελληνικά φιλέτα έχει ανακάμψει με πυρετώδεις ρυθμούς, καθώς απλώνεται μπροστά τους ένα νέο πεδίο πλουτισμού στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εκμεταλλευόμενοι τη μνημονιακή απορρύθμιση του εργασιακού πλαισίου και τους μισθούς πείνας, τις λεγόμενες πρακτικές και την καταγγελλόμενη μαύρη εργασία των ξενοδοχοϋπαλλήλων.
Με αυτά τα δεδομένα, μόνο απορία μπορεί να προκαλέσει η στάση του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, στην τελετή έναρξης των Ποσειδωνίων, όταν εκθείασε τους Έλληνες εφοπλιστές, ξεχνώντας τα «δεν πληρώνω» και τις απειλές περί φυγής πλοίων και εταιρειών στο εξωτερικό...
Διαβάστε επίσης:
Έλληνες εφοπλιστές: Προσφορά στην ελληνική οικονομία... υπό προϋποθέσεις
Έλληνες εφοπλιστές: Πρώτοι στον κόσμο και στην Ελλάδα «δεν πληρώνω»