Τρίτη, 30 Μαΐου 2017

Χρ. Σπίρτζης: 3,5 εκατ. η ζημιά του δημοσίου από τα πλαστά εισιτήρια

Για τεραστίου μεγέθους απάτη με πλαστά εισιτήρια και κάρτες στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών έκανε λόγο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στο Ραδιόφωνο 24/7 και το "Live News στις 2" με τη Γιώτα Μιχαλοπούλου....

Ο Υπουργός Μεταφορών αποκάλυψε πως μόνο από το 2011 μέχρι το 2014 το δημόσιο έχασε 3,5 εκατομμύρια ευρώ και κατήγγειλε ότι μέχρι πρότινος δεν υπήρχε σύστημα καταγραφής των εσόδων από τα εισιτήρια και τις κάρτες, υπογραμμίζοντας ακόμη πως η υπόθεση έχει πάρει ήδη τη νομική οδό.
"Την περίοδο 2011 – 2015 οι κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ είχαν αφήσει το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών στην τύχη του και στα χέρια επιτήδειων που το καταλήστευαν" είπε χαρακτηριστικά ενώ δεν δίστασε να κατονομάσει τον νυν Διευθυντή της Νέας Δημοκρατίας, Νικόλαο Παπαθανάση, που διετέλεσε Πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ, την επίμαχη περίοδο.

Ολόκληρη ησ υνέντευξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στον ραδιοφωνικό σταθμό 24.7:

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον το τι αποκαλύπτεται στο πόρισμα των Ελεγκτών για λογαριασμό του ΟΑΣΑ, για την υπόθεση με κύκλωμα σε εισιτήρια, όπου την πενταετία 2011 - 2015 φαγώθηκαν με απίθανους τρόπους τουλάχιστον πάνω από 3 εκατομμύρια ευρώ.
Στην άλλη άκρη της τηλεφωνική μας γραμμής έχουμε τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπιρτζη. Να μας μιλήσετε για την έκθεση και τις λεπτομέρειες αυτής της ιστορίας. Κύριε υπουργέ καλό μεσημέρι.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλό σας μεσημέρι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πείτε μας πως στήθηκε καταρχήν αυτή η απάτη;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στήθηκε μέσα από χαλαρές διαδικασίες, που επέτρεπαν να μην υπάρχει κανένα αξιόπιστο σύστημα τόσο για την καταμέτρηση των εσόδων από τα εισιτήρια και τις κάρτες, όσο και για την καταμέτρηση της επιστροφής των εισιτηρίων που ήταν αδιάθετα και χωρίς κανέναν ουσιαστικό έλεγχο. Πολύ συγκεκριμένοι άνθρωποι οργάνωσαν ένα πολύ μεγάλο κύκλωμα ληστείας επί της ουσίας, και των εισιτηρίων και των καρτών και των χρημάτων στη ΣΤΑΣΥ. Αυτό σημαίνει, ότι άνοιξε αυτό το θέμα και η Γενική Επιθεωρήτρια έβγαλε ένα πόρισμα για το 2015. Παράλληλα ο ΟΑΣΑ είχε παραγγείλει μέσα από διαγωνισμό και ιδιωτική εταιρεία ελεγκτών που έβαλε, να γίνει η καταγραφή όσων εισιτηρίων και καρτών και άλλων στοιχείων είχε στη διάθεση του για να γίνει μια καταγραφή επιτέλους, μετά από τόσα χρόνια και από τα στοιχεία που έχουν απομείνει – και θα σας πω γιατί λέω έχουν απομείνει – βρέθηκε ότι από το 2011 μέχρι το 2014 υπάρχει ένα κενό 3,5 περίπου εκατομμυρίων. Και από τα υπόλοιπα στοιχεία που βρέθηκαν, επιβεβαιώνεται και το πόρισμα των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Και αυτό θέλω να πω, ότι έχει να κάνει με τα στοιχεία που έχουν βρεθεί. Γιατί μπορεί να βρεθούν και άλλα στη συνέχεια ή να μην μπορούμε να εκτιμήσουμε τα στοιχεία που έχουν καταστραφεί και να μην έχουμε μια αξιόπιστη μέτρηση των κλεμμένων εισιτηρίων και των κλεμμένων χρημάτων από τη συγκεκριμένη εταιρεία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω. Μου είπατε ότι το σκάνδαλο αυτό επεκτείνεται και στις κάρτες. Έχετε εικόνα τι έκταση έχει εκεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η μεγάλη έκταση πιστεύω ότι είναι στις κάρτες. Είναι στοιχεία και φαινόμενα τα οποία τα έχουμε πει στα δύο χρόνια που είμαστε στην Κυβέρνηση. Έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διαλευκανθεί όσο μπορεί περισσότερο αυτό το θέμα και όχι μόνο αυτό. Να σας πω ότι η διαδικασία που υπήρχε, προέβλεπε την καταστροφή των εισιτηρίων όχι ως αριθμό εισιτηρίων, αλλά ως κιλά χαρτιού. Σε αυτά που δεν είχαν καταστραφεί λοιπόν, ως κιλά χαρτιού καταμετρήθηκαν, ανοίχτηκαν στις αποθήκες, δεν είχαν προλάβει να τα καταστρέψουνε και βρέθηκαν άλλα υλικά, που δεν ήταν εισιτήρια μέσα σε σφραγισμένες κούτες, όπως ήταν μελανοταινίες ή άλλα υλικά που θα ζυγίζονταν και θα καταστρέφονταν ως εισιτήρια, με πολύ μεγάλες απώλειες για τις αστικές συγκοινωνίες. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν και ευθύνες, σε όσους δεν προέβλεψαν, ενώ ήξεραν αυτή την κατάσταση να διορθώσουν και να θεσπίσουν διαδικασίες ελέγχου και διαδικασίες που δεν θα επέτρεπαν την ανάπτυξη τέτοιων φαινομένων. Υπήρχαν δύο πορίσματα εσωτερικού ελέγχου: Ένα το 2012, ένα το 2014 που εντόπιζαν τις τρύπες του συστήματος των κομίστρων και τις διαδικασίες αυτές. Δεν είχε γίνει τίποτα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και τις διοικήσεις και ήρθε η ώρα και οι πολίτες να γνωρίζουν τι ακριβώς συνέβαινε στο χώρο αυτό και ποιοι έχουν τις ευθύνες για αυτά που συνέβαιναν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προφανώς μιλάτε για τις ευθύνες της ΣΤΑΣΥ σωστά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως και όχι μόνο. Για τους συγκεκριμένους υπαλλήλους που εμπλέκονται σε αυτή την υπόθεση και στην ιεραρχία των εταιρειών και στου ΟΑΣΑ το ίδιο, ή για τις πολιτικές τουλάχιστον ευθύνες που έχουν οι διοικήσεις αυτών των φορέων. Και τα λέω αυτά γιατί όταν στις αρχές του 2016 αλλάξαμε τις διοικήσεις των αστικών συγκοινωνιών, η ΝΔ και κόμματα που τη συνεπικουρούν, μας κατηγόρησαν ότι πάμε να εγκαθιδρύσουμε ένα κομματικό καθεστώς στις δημόσιες εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών και αποδεικνύεται τώρα περίτρανα, ποιοι είχαν αφήσει το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών στην τύχη του και πιο συγκεκριμένα και στα χέρια επιτήδειων ανθρώπων που το καταλήστευαν. Θα ήθελα επίσης να κάνω μια διευκρίνιση.
Υπάρχουν συγκεκριμένοι υπάλληλοι και στελέχη που έχουν ευθύνες. Και θα παρακαλούσα να μη γίνεται γενίκευση στους εργαζόμενους των αστικών συγκοινωνιών, που στην συντριπτική τους πλειοψηφία δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό, για να έχουμε ένα αξιόπιστο συγκοινωνιακό έργο και κυρίως ένα μεγάλο κοινωνικό έργο των αστικών συγκοινωνιών στους πολίτες του λεκανοπεδίου. Με τα προβλήματα που είχαν οι αστικές συγκοινωνίες αν αυτοί οι άνθρωποι, οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν έδιναν τον καλύτερο τους εαυτό, είναι βέβαιο, ότι δεν θα είχαμε ούτε το κοινωνικό έργο, ούτε τις αστικές συγκοινωνίες που έχουμε σήμερα.
Θέλω να το πω αυτό, αισθάνομαι την ευθύνη να το πω. Δηλαδή δεν μπορούμε επειδή κάποιοι επιτήδειοι έκαναν αυτά τα κυκλώματα και καταλήστευαν τις αστικές συγκοινωνίες, να γενικεύεται αυτό σε όλους τους εργαζόμενους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προφανώς. Προφανώς όχι. Μιλάμε για την περίοδο 2011 – 2015 κ. Υπουργέ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουν κινηθεί νομικές διαδικασίες;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως έχουν ασκηθεί διώξεις, απ’ ότι έχω ενημερωθεί από τη Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, για το πόρισμα που έχει βγει για το 2015. Τώρα έχουμε τον πρόσθετο έλεγχο που έκανε ο ΟΑΣΑ που αποδεικνύει ότι και τα προηγούμενα χρόνια γινόταν το ίδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ είχε τότε κάποια εικόνα; Υπήρχε εικόνα για το τι γινότανε; Για το κύκλωμα εννοώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως και είχε εικόνα. Για το κύκλωμα δεν ξέρω αν είχε, αλλά για τις ελλιπείς διαδικασίες είχε σίγουρα, γιατί όπως είπα και πριν, υπήρχαν δύο πορίσματα εσωτερικού ελέγχου. Το ένα το είχε διατάξει η προηγούμενη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, το 2014, που ανέφερε επακριβώς που υπάρχουν κενά, που υπάρχουν ελλείψεις, ποιες είναι πολλές από τις κακές διαδικασίες που υπήρχαν και άρα άφηναν τέτοιου είδους περιθώρια. Δεν μιλάω για πρόσθετα στοιχεία ή πρόσθετες διαδικασίες, που πρέπει να θεσπιστούν, δεν μιλάω για φαινόμενα όπως στο κεντρικό ταμείο του μετρό να μην υπάρχει καν δίκτυο καμερών, που αυτό λέει πολλά… Δεν μιλάμε για τα στοιχειώδη, μιλάμε για διαδικασίες που ήταν κάποτε θεσμοθετημένες, κάποιοι φρόντισαν να σταματήσουν να είναι, και αναπτύχθηκαν στη συνέχεα τέτοιου είδους κυκλώματα. Και μαζί με αυτά, έχουμε ένα δεύτερο σκάνδαλο στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών, που αφορά το εργοστάσιο που τύπωνε πλαστά εισιτήρια. Αν κάποιος σκεφτεί ότι πιθανά να υπάρχει και συνεργασία αυτών των δύο κυκλωμάτων, το μυαλό μας μπορεί να φτάσει πολύ μακριά. Αλλά και ως δύο διαφορετικά θέματα να τα δει κανείς, είναι ενδεικτικά του τι συνέβαινε στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών, τι ελλείμματα είχαν δημιουργηθεί από αυτά και ποια είναι η απάντηση στη ΝΔ και στα στελέχη της, όταν μας κατηγορούσαν γιατί δώσαμε δωρεάν πρόσβαση στους ανέργους και γιατί επιτρέψαμε για 15, 20 ημέρες, όταν θεσπίστηκαν τα capital controls, οι Έλληνες πολίτες να μπορούν να μπορούν να μετακινούνται δωρεάν.
Μακάρι να ήταν αυτά τα ελλείμματα των αστικών συγκοινωνιών, αλλά απ’ ότι αποδεικνύεται πλέον, δεν είναι αυτά. Είναι τα κυκλώματα που είχαν αναπτυχθεί. Οι πολιτικές ευθύνες είναι συγκεκριμένες και οι πολιτικές ευθύνες ονομάζονται κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που επέτρεψαν να υπάρχουν τέτοιου είδους φαινόμενα για να συντηρούν κάποιοι κομματικούς στρατούς στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλάτε για τη ΝΔ, για την περίοδο 2011 – 2015. Στη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ ήταν ο νυν Γενικός Διευθυντής του κόμματος. Για αυτό μιλάτε για ευθύνες.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως. Όταν μας έλεγαν ότι εμείς θα εγκαθιδρύσουμε διοικήσεις για να κάνουμε άλωση του κράτους και αντικαταστάθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ το 2016, ένα χρόνο μετά και μετά από δύο εκλογικές αναμετρήσεις, λες και ήταν κάτι πρωτότυπο για την Ελλάδα να αλλάξει η διοίκηση όταν αλλάζουν οι κυβερνήσεις…
Είχαμε καθυστερήσει κιόλας αν θέλετε την άποψη μου. Παρά ταύτα, μετά απ’ όλα αυτά, ο κ. Μητσοτάκης τοποθέτησε τον κ. Παπαθανάση Γενικός Διευθυντή της ΝΔ. Από εκεί βγάζει κανείς και τα συμπεράσματα του, ποιος έκανε κομματικούς στρατούς και ποιος αξιοποιούσε τις εταιρείες του δημοσίου για εκλογικούς σκοπούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε καταρχήν το σχολιασμό από πλευράς της ΝΔ…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μεγάλο...μεγάλο ενδιαφέρον…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε, γιατί μας είπατε ότι έχουν ήδη κινηθεί νομικές διαδικασίες του τι θα βγει από εδώ και πέρα. Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστώ για την κουβέντα που είχαμε.
Πηγή: https://left.gr