Πέμπτη, 25 Μαΐου 2017

1ο Συνέδριο για τις Υποδομές και τις Μεταφορές

Στο σημαίνοντα ρόλο που διαδραματίζουν οι κλάδοι των υποδομών και των μεταφορών στην ανάταση της εθνικής οικονομίας αναφέρθηκαν οι ομιλητές στο 1ο Συνέδριο «Υποδομών και Μεταφορών: Προοπτικές Ανάπτυξης» που συνδιοργανώνουν ...
οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών και  Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, ανοίγοντας τις εργασίες του Συνέδριου, υπογράμμισε την ανάγκη για την υλοποίηση μιας νέας στρατηγικής ανάπτυξης, αφού το τωρινό μοντέλο έχει κλείσει τον κύκλο του.
Για το σκοπό αυτό επισήμανε τη σπουδαιότητα ύπαρξης στρατηγικού πλαισίου με ορίζοντα το 2037, πέρα από μικροκομματικές βλέψεις και τοπικιστικές αντιλήψεις.

Αναπληρωτής Τομέαρχης Υποδομών & Μεταφορών της Ν.Δ., Χρήστος Μπουκώρος
Χρήστος Μπουκώρος: Όχι «έργα για τα έργα», αλλά έργα για την ανάπτυξη
Εκπροσωπώντας το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης  ο Αναπληρωτής Τομέαρχης Υποδομών & Μεταφορών της Ν.Δ., Χρήστος Μπουκώρος, επισήμανε στην τοποθέτησή του πως από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και το προηγούμενο ΕΣΠΑ, τη μερίδα του λέοντος κέρδισαν οι αυτοκινητόδρομοι και τα σιδηροδρομικά έργα.
Υπογράμμισε το πρωτοφανές αρνητικό ρεκόρ λιγότερων δημοπρασιών τα 2,5 τελευταία χρόνια.
Ενώ τέλος, άσκησε κριτική για το σπάσιμο του οδικού έργου Πάτρα-Πύργος σε 8 εργολαβίες.

Υπεύθυνος ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ενέργειας, Περιβάλλοντος & Υποδομών, Γιάννης Μανιάτης
Γιάννης Μανιάτης: Αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με ρήτρες «απασχολησιμότητας»
O Υπεύθυνος ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ενέργειας, Περιβάλλοντος & Υποδομών, Γιάννης Μανιάτης, έθεσε το ερώτημα: «Γιατί μετά από 7 χρόνια μνημονίων η Ελλάδα είναι ακόμη σε τροχιά ύφεσης, σε αντίθεση με την Κύπρο για παράδειγμα, η την Ιρλανδία και την Πορτογαλία;»
Ενώ συνέχισε θέτοντας το ερώτημα του: «Πως απαντάμε με ειλικρίνεια και αποτελεσματικότητα στο ερώτημα αν υπάρχουν νέες πηγές πλούτου (δημόσιου-ιδιωτικού), ώστε οι κοινωνίες να αντιληφθούν ότι η λιτότητα δεν είναι μονόδρομος»;
Επισημαίνοντας ότι σήμερα ο λαϊκισμός και ο εθνικολαϊκισμός απειλεί το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, διατύπωσε τις παρακάτω προτάσεις:
1.Ένα νέο άλλο επιτελικό κράτος που να λειτουργεί ως project manager
2.Ιδιοκτησιακό καθεστώς των ιδιωτικοποιήσεων (δημόσια περιουσία περίπου 50 δις) αλλά όχι ξεπούλημα.
3. Αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με ρήτρες «απασχολησιμότητας», τοπικής ωφέλειας, συμμετοχής στα μελλοντικά κέρδη του όποιου επενδυτή που σήμερα επενδύει σε χαμηλές τιμές (win-win για επενδυτή και χώρα), διαγενεακή αλληλεγγύης (να νοιαστεί για τις μελλοντικές γενιές με τον τρόπο που επενδύει)
Περιέγραψε ως μοναδική περίοδο για τη χώρα στη σύγχρονη ιστορία της, την  απραξία του Υπουργείου δεδομένης της κακής οικονομικής συγκυρίας.

Αναπληρωτής επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Ελλάδα, Αργύρης Περουλάκης
Αργύρης Περουλάκης: Εθνικός Στρατηγικός Σχεδιασμός
Η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο σε οδικά έργα και λιμάνια, ενώ βρίσκεται ακόμη χαμηλότερα σε ότι αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο. Εξαιρούνται οι αερομεταφορές που βρίσκονται πάνω από το μέσο όρο
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα σήμερα στην Ευρώπη είναι οι εκπομπές πετρελαίου, καθώς και οι συμφορήσεις οδικών και αεροπορικών δικτύων με το συνολικό κόστος να φτάνει το 1% του ΑΕΠ της ΕΕ.
Επισήμανε το μεγάλο ζήτημα της οδικής ασφάλειας, μιας και οι μεταφορικές υποδομές δεν είναι μόνο κατασκευαστικό θέμα, αλλά κυρίως ζήτημα ασφαλείας των χρηστών.
Στο σημείο αυτό τόνισε πως η  έρευνα και η καινοτομία στα θέματα των μεταφορών, απορροφούν το 50% των σχετικών κονδυλίων της ΕΕ που πρωτοπορεί στον τομέα αυτό.
Μίλησε για τα Διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (με στόχο να ενώσουν την ήπειρο) σε συνάρτηση πάντα με τους σημαντικούς εθνικούς στρατηγικούς σχεδιασμούς και τον τριπλασιασμό των σχετικών κονδυλίων σε σχέση με πριν το 2014.
Τέλος, αναφέρθηκε στο «Πακέτο Γιούνκερ» ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο που έχει ήδη καλύψει τα 2/3 του διαθέσιμου ποσού (με πιθανή περαιτέρω επέκτασή του από το 2018-2020).
Ζήτησε επέκταση των ΣΔΙΤ χωρίς ιδεοληψίες και εθνική στρατηγική για τη χώρα και την οδική ασφάλεια (ενίσχυση και απορρόφηση κονδυλίων για τα σχετικά έργα με 3 έως4 δις ευρώ από ΕΣΠΑ).

Πρόεδρος Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ), Ζαχαρίας Αθουσάκης
Ζ. Αθουσάκης: Σήμερα αν δεν δώσεις έκπτωση 60%, έργο δεν παίρνεις
Στην εισήγηση  του, στο πλαίσιο του 1ου Συνέδριου Υποδομών και Μεταφορών, ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ζαχαρίας Αθουσάκης, αναφέρθηκε στις σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος, δυσκολίες που συνεπάγονται την αδυναμία εξόδου της χώρας από τον φαύλο και παρατεταμένο κύκλο της ύφεσης και της ανεργίας.
Παρέθεσε στοιχεία προερχόμενα από την ΕΛΣΤΑΤ, που ομολογούν τη υφιστάμενη κατάσταση, ενώ τόνισε ιδιαιτέρως, πως από το 2009 και μετά, εφ’ όσον ο ιδιωτικός τομέας δεν επενδύει σε κανένα κλάδο της οικονομικής παραγωγής, πρέπει το ίδιο το Κράτος να γίνει «μπροστάρης» στην δημιουργία της ανάπτυξης μέσω των υποδομών και των κατασκευών, αυξάνοντας τις δημόσιες επενδύσεις και δημιουργώντας το κατάλληλο κλίμα προς την κατεύθυνση αυτή. Κάτι τέτοιο δεν έχει υπάρξει μέχρι και σήμερα.


Πρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός
Γιώργος Στασινός: Όχι άλλα σχέδια επί χάρτου αλλά εμπεριστατωμένες μελέτες βιωσιμότητας πλέον για τα έργα
Ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, μίλησε για τα σημερινά προβλήματα, καθώς και τις αυριανές προκλήσεις, που είναι μεγάλες και κρίσιμες για την βιωσιμότητα του κλάδου.
Επισήμανε ότι η υψηλή φορολογία, συνιστά μάστιγα για τον τεχνικό κόσμο.
Ζήτησε νέο πλαίσιο που να προστατεύει και να προάγει το δημόσιο συμφέρον και την ασφάλεια των έργων.
Υπογράμμισε την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, με χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων και ηλεκτρονικών μητρώων για εκσυγχρονισμό της εγχώριας τεχνικής αγοράς.
Πρόεδρος Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», Γιάννης Μυλόπουλος, αναφέρθηκε στα γενικότερα οφέλη της λειτουργίας του μετρό, τόσο σε κοινωνικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο. Σύμφωνα με τον κ. Μυλόπουλο, το μετρό δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως ένα απλό κατασκευαστικό έργο, αλλά ως ένα σύνθετο έργο υπέρ της ανάπτυξης, του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και του πολιτισμού.
«Όσο η ανάπτυξη στηρίζεται στην τεχνολογία και τις υποδομές και όσο η καινοτομία συναρτάται με την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, τόσο το μετρό, ως ένα μεγάλο τεχνικό έργο υποδομής, που ενσωματώνει με καινοτόμο τρόπο την ιστορία και τον πολιτισμό και αξιοποιεί το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, αποτελεί προϋπόθεση και καταλύτη για την επίτευξη της ανάπτυξης» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη από τη λειτουργία του μετρό επεκτείνονται, μεταξύ άλλων, στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος. «Για παράδειγμα, η επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος και ο δραστικός περιορισμός της κίνησης των αυτοκινήτων προκαλούν σημαντική μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και επιφέρουν θεαματική βελτίωση στην κατάσταση του αστικού περιβάλλοντος. Είναι ενδεικτικό ότι 1.000 τόνοι λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα της Αττικής καθημερινά, λόγω μετρό», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Διευθύνων σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Διονέλης
Το 2018 πρόκειται να ολοκληρωθεί το τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι - Δομοκός της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Διονέλλης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι θα τελειώσει τον Σεπτέμβριο του 2017 και το Λιανοκλάδι-Δομοκός το 2018, επιφέροντας μείωση του χρόνου διαδρομής κατά 55 λεπτά.
Η ολοκλήρωση της γραμμής με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση σημαίνει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ηλεκτροκίνητα τρένα στο τμήμα Αθηνών - Τιθορέα τον Ιούνιο και στο τμήμα Πειραιάς - Λιανοκλάδι τον Σεπτέμβριο.
Αντίστοιχα, η σιδηροδρομική γραμμή έως τα Μποζαίτικα της Πάτρας θα είναι έτοιμη το 2021, με αποτέλεσμα η διαδρομή Αθήνα-Πάτρα να διεξάγεται σε λιγότερο από 2 ώρες, όπως είπε ο κ. Διονέλης. Ανέφερε επίσης ότι στις προτεραιότητες της ΕΡΓΟΣΕ είναι η σιδηροδρομική σύνδεση των κύριων λιμένων της χώρας για την προώθηση των διατροπικών μεταφορών (πλοίο - σιδηρόδρομος).
Αεροδρόμιο Καστέλι
«Το 2022 - 23 "τροχοδρομεί" το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης», όπως ανέφερε ο προϊστάμενος της ΕΥΔΕ Κατασκευής Έργων με σύμβαση παραχώρησης Πελοποννήσου και Βορείου Ελλάδος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Καρνέσης. Στην τοποθέτηση του παρουσίασε την ταυτότητα του έργου, υπογραμμίζοντας ότι το 2022-23 θα είναι εφικτή η λειτουργία του αεροδρομίου, με εκτιμώμενη περίοδο κατασκευής 4-5 έτη.
Η περίοδος παραχώρησης είναι 35 έτη, ενώ 10 τουλάχιστον έτη προ της λήξεως, το δημόσιο και η ανάδοχος εταιρεία θα αρχίσουν μη δεσμευτικές διαπραγματεύσεις για ενδεχόμενη παράταση που δεν θα υπερβαίνει τα δέκα έτη.
Στην προσπάθεια μετατροπής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) σε διεθνή αεροπορικό κόμβο αναφέρθηκε ο πρόεδρος του «Ελ. Βενιζέλος», Δημήτρης Δημητρίου, στο 1ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με τον κ. Δημητρίου, οι επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας έχουν «απαγκιστρωθεί» από το ΑΕΠ της χώρας, καθώς την περίοδο 2013 - 2016 η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ σημείωσε αύξηση 60%.
Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του 2016, οι διεθνείς επιβάτες αντιστοιχούσαν σε ποσοστό 64,3% και οι εγχώριοι σε 35,7%. Πρώτη σε μερίδιο αγοράς είναι η Aegean Airlines με 48,7% και δεύτερη η Ryanair με 16,3%. Για το 2017, οι κυριότερες επιχειρησιακές εξελίξεις έχουν να κάνουν με τη διεξαγωγή καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, των δρομολογίων Αθήνα - Νέα Υόρκη της Emirates και του Αθήνα - Σαγκάη της Scoot. Συνολικά, το 2017 οι διεθνείς προορισμοί από το «Ελ. Βενιζέλος» είναι 107 και οι χώρες που εξυπηρετούνται 51.
Το λιμάνι του Πειραιά κέντρο πύλης και διανομής προϊόντων στην περιοχή EMEA (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική)
Κέντρο πύλης και διανομής προϊόντων στην περιοχή ΕΜΕΑ φιλοδοξεί να καταστήσει τον Πειραιά η Cosco, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο εμπορικός διευθυντής της «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά» (ΣΕΠ), Τάσος Βαμβακίδης.
Ο κ. Βαμβακίδης περιέγραψε τις μελλοντικές επενδύσεις του ΣΕΠ, σημειώνοντας ότι η επέκταση της προβλήτας ΙΙΙ θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους. Αυτό σημαίνει, όπως διευκρίνισε, ότι η προβλήτα ΙΙΙ θα μπορεί να εξυπηρετεί έως 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το χρόνο.
Σύμφωνα με τον κ. Βαμβακίδη, εάν σ' αυτά προστεθούν τα 3,2 εκατ. της προβλήτας ΙΙ, τότε η ΣΕΠ μπορεί να διακινεί 6,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια σε ετήσια βάση (περίπου 1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια μπορεί να διακινεί η προβλήτα Ι του ΟΛΠ). Εκτός των ανωτέρω, η ΣΕΠ, η οποία θα λειτουργεί εφέτος μία νέα αποθήκη 25.000 τ.μ. στην «Ελεύθερη Ζώνη», προσδίδει ξεχωριστή βαρύτητα στις συνέργιες με τον σιδηρόδρομο. Με βάση τις εγκαταστάσεις της μπορεί να χειριστεί μέχρι και 10 τρένα την ημέρα από το Ικόνιο προς την Κεντρική Ευρώπη .
O τομέας των logistics εξελίσσεται σε «star- sector» της ελληνικής οικονομίας
Σημαντική ήταν και η παρέμβαση του εκτελεστικού αντιπροέδρου του ομίλου της Goldair, Καλλίνικου Καλλίνικου, ο οποίος υποστήριξε ότι ο τομέας των logistics εξελίσσεται σε «star- sector» (τομέα αστέρα) της ελληνικής οικονομίας, κυρίως λόγω της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και ειδικά των δύο λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Όπως ανέφερε ο κ. Καλλίνικος, η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου του Θριασίου αποτελεί επένδυση στρατηγικού χαρακτήρα για την ελληνική οικονομία. Είναι το πρώτο εμπορευματικό κέντρο το οποίο έχει πλήρη τον χαρακτήρα των συνδυασμένων μεταφορών, συνδεόμενο με το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και με το διευρωπαϊκό δίκτυο σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών Ten-T. Για την κατασκευή και εκμετάλλευση του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, ανάδοχος έχει ανακηρυχτεί η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ - Goldair για 60 χρόνια. Συνολικά, στο Θριάσιο πρόκειται να κατασκευαστούν 235.000 τ.μ. κτιρίων, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.
Πηγή: https://left.gr